Recensie "de man die naar Auschwitz wilde"

Demi Stein 16 november 2019
Het nooit eerder vertelde, waargebeurde en onvoorstelbare verhaal van Denis Avey, de Britse soldaat die uit vrije wil Auschwitz binnenging.

De titel en de korte omschrijving klinken heftig, waardoor ik gelijk geïnteresseerd was in dit boek. Het klonk als een spannend verhaal en doordat het waargeneurd was trok het mij nog meer.

Op de eerste plaats staat natuurlijk dat Denis ontzettend dapper is geweest. Wat hij gedaan heeft voor Ernie en de persoonsverwisseling met Hans zijn bizar. Het verhaal is erg interessant en ik vind het fijn dat je ook een stuk leest over wat er met hem gebeurd is na de oorlog.

Echter had ik verwacht dat Auschwitz hier centraal zou staan. Dit is niet het geval. Het eerste grote deel gaat over zijn tijd als milita militair, vervolgens een klein deel over wat hij gezien heeft in Auschwitz en vervolgens zijn leven erna. Ondanks dat het verhaal ontzettend meeslepend en interessant is, vond ik dat persoonlijk toch een kleine teleurstelling.

Verder ben ik alleen maar te spreken over het verhaal. Zoals ik al zei is het meeslepend. Je krijgt echt medelijden met de personages en ik kreeg op sommige stukken koude rillingen over mijn rug.

Wat de mensen, militair, jood, zigeuner, het maakt niet uit, daar hebben mee gemaakt is onvoorstelbaar en mag nooit, maar dan ook echt nooit vergeten worden!

Meer recensies van Demi Stein