Niet mijn verhaal

Desirée 16 augustus 2020
Op de uitvaart van Magda houdt haar man Herbert Althans een toespraak. Herbert bekend een dreigbrief naar zichzelf te hebben gestuurd en zijn eigen ontvoering in scène te hebben gezet. Magda kon hier helaas niet mee om gaan.

In een ander deel van het boek houdt Magda een toespraak op de uitvaart van Herbert. En blijkt het verhaal anders in elkaar te zitten of toch niet?

Dit is het boekenweekgeschenk van 2000.

Het verhaal heeft Harry Mulisch gebaseerd op Jules Croiset. Hij probeerde het toneelstuk: 'Het vuil, de stad en de dood' van Rainer Werner Fassbinder in Nederland te verhinderen. Hij ging hierbij zover dat hij zichzelf een dreigbrief stuurde en vervolgens zijn eigen ontvoering in scène zette. De Belgische politie ontmaskerde hem.

Ondanks dat het verhaal gebaseerd is op waargebeurde feiten, vind ik de inhoud van het Boekenweekgeschenk toch vergezocht.

De personages zijn in dit korte verhaal niet heel erg diep uitgewerkt en dat is op zich prima voor zo’n kort verhaal.

De titel vind ik goed gebaseerd op de naam van het echte toneelstuk.

Meer recensies van Desirée