Leuk geschenk

Desirée 13 december 2019
Dit gratis boek van Nederland Leest is uitgegeven in november 2018 en was verkrijgbaar bij openbare bibliotheken. Het thema van vorig jaar was voeding.

In Je bent wat je leest staat een voorgerecht (woord) van Ronald Giphart. En nog 5 hoofdgerechten van andere schrijvers over eten.

Ronald Giphart - Ten geleide
Ronald Giphart is ambassadeur van Nederland leest. In zijn voorwoord neemt hij de lezer mee in de ontwikkeling van ons eetpatroon, van de oertijd tot nu.

Pierre Wind - Culinaire dwarsheid
Pierre Wind beschrijft de positiviteit die hij krijgt van koken. Hij vindt dat onze eetcultuur kan veranderen door kookvaardigheden. Hij geeft hiervoor een aantal tips.

Charlotte Kleyn - Kruisbestoven
Charlotte Kleyn legt uit dat onze hollandse recepten veel buitenlandse invloeden hebben. Dit komt onder andere door kookboeken, immigranten en wereldreizen. Een reis door de historie van eten.

Marion Pauw - Honger
Spannend kort liefdesverhaal waarbij op het einde duidelijk wordt wat het met eten te maken heeft.

Joël Broekaert - Van kop tot staart
We eten te veel vlees volgens Joël Broekaert. We zouden anders vlees moeten eten, namelijk het hele dier van kop tot staart.

Rosanne Hertzberg - Het sprookje van brood zonder gist
Rosanne Hertzberg legt uit dat veel producenten reclame maken door op producten vermelden wat er niet in zit. Bijvoorbeeld: zonder vitamine C, maar ze voegen een besje toe waar deze vitamine C inzit. Consumentenmisleiding vindt Rosanne.

Dit leuke geschenk heeft ervoor gezorgd dat ik op een andere manier kijk naar voedsel en de voedselindustrie. Misschien ben ik altijd te goedgelovig geweest.

Tussen de verhalen door staan recepten en korte artikelen over voeding.

Meer recensies van Desirée