Interessant boek

Desirée 27 augustus 2020
Carina van Leeuwen is forensisch rechercheur in het coldcaseteam van de Amsterdamse politie. Sybilla Claus is journalist van het dagblad Trouw. Zij heeft voorgesteld om het leven van een geïdentificeerde dode te reconstrueren. Dat leidde tot het idee om samen het boek ‘Onbekend maar niet vergeten’ te publiceren.

In Nederland liggen veel onbekende mensen begraven. In Amsterdam worden NN’ers (Nomen Nescio) onderzocht om te proberen om te identiteit te achterhalen. Het doel is om de anonieme doden een naam te geven en om de familie duidelijkheid te geven.

Een geweldig interessant boek over forensisch onderzoek. Het proces dat de rechercheurs doorlopen wordt gedetailleerd beschreven. Zoals het opgraven van de onbekenden doden, het afnemen van materiaal, reconstructies, vingerafdrukken, contact met de nabestaanden en alles wat erbij komt kijken.

Na het lezen van dit boek, besef ik me dat forensisch onderzoek op televisie anders is dan de werkelijkheid. Er is niet één doos waar alles van een persoon in wordt bewaard, maar dit ligt overal verspreid. Ook de computersystemen bij de politie hebben mankementen, zodat de informatie van onbekende doden lastig te achterhalen zijn.

Meer recensies van Desirée