De kat en de muis

Dian74 01 maart 2020
Dit tweede deel “het spel” van Lineke Breukel gaat zowel spreekwoordelijk als letterlijk explosiever van start dan haar eerste deel over Ras Mus.

Waar Boeman de tijd neemt om op gang te komen, word je bij dit boek gelijk vanaf het begin in het verhaal gezogen. Dat maakt voor mij dat ik dit boek net wat beter vind dan deel 1. De auteur weet in dit boek ook weer goed de juiste sfeer neer te zetten. Dit keer ga je mee als een opgejaagd prooidier in een verschrikkelijk spel van leven op dood.

“Ras kan niets anders doen dan zich zo klein mogelijk maken tegen de zijkant van de wagen aan, de man hoeft zich maar om te draaien en dan wordt hij ontdekt. Gortdroge lucht giert door zijn keel en zijn hartslag bonkt tegen zijn slapen.” Blz. 126 (e-book)

Niets wat het lijkt. Het verhaal zit goed in elkaar, maar op een gegeven moment heb je wel een beetje een idee hoe het spelletje in elkaar steekt. Het blijft spannend genoeg om het boek uit te lezen om zo te weten te komen of je gevoel juist is en om alle vragen beantwoord te krijgen. Lineke weet het einde weer mooi af te ronden.

Hopelijk zien we Ras terug in deel 3.

Meer recensies van Dian74