Jurkendrama in een luchtig zomers verhaal

Diana van Eynde 15 april 2020

Met Peddelen en proosten maakten we kennis met de Kobo Exclusive-serie van Marijke Vos. In deze ‘De weddingplanner’-serie staat het verhaal van Tessa centraal, die na de break-up met haar vriend en haar ontslag een totaal nieuwe weg in slaat.

In deel twee, Suikerspinnen en tandenstokers, lezen we hoe het Tessa op haar allereerste officiële klus vergaat. Tessa moet er nog even aan wennen. Opeens is ze, samen met Maartje, weddingplanner. Haar eerste klus begint met het uitzoeken van de jurken voor de bruidsmeisjes van de aanstaande bruid. Helaas zijn dat alle drie zeer verschillende meiden van vorm en huidskleur, en hebben Maartje en Tessa meteen een vuurdoop. Het is een uitdaging om de meiden in de juiste jurk te hijsen en de bruiloft op tijd pico bello in orde te hebben. En laat Tessa, met haar organiserend vermogen, daar nou juist een grote rol in spelen.

Peddelen en proosten voelde als een inleiding op het hele verhaal. Het feit dan Vos de verhalen ook allemaal ‘afleveringen’ noemt, bevestigt dat gevoel. Dat is helemaal niet erg, want nadat je het iets meer dan veertig pagina’s tellende eerste verhaal hebt gelezen, vlieg je zo door naar het tweede deel.

Suikerspinnen en tandenstokers geeft geen adempauze. Meteen zit je weer midden in het verhaal en ontdek je samen met Tessa een geheim van haar vader. Voor je het weet belt Maartje en sta je samen met Tessa in de bruidswinkel te helpen kiezen. Even keer je terug naar dat moment dat je daar zelf stond. Vol spanning en verwachting koos je je eigen jurk en dan kwam de volgende uitdaging. Wat moesten je bruidsmeisjes aan? Hier aan terugdenkend krijgt het verhaal een net iets diepere laag. De situatie is zo levendig beschreven dat je werkelijk het gevoel hebt een toeschouwer te zijn.

Het lijkt een onmogelijke taak. Je geeft het als lezer al bijna op en hoopt dat ze dan maar gewoon alle drie hun favoriete jurk aan trekken. Maar niet als het aan Tessa ligt. Op een creatieve manier weet ze een oplossing te bedenken die zowel voor de bruid als haar bruidsmeisjes goed voelt.

In de winkel maken we kennis met twee nieuwe personages. De strenge bruidsjurken-ontwerpster Antonia en haar assistente; twee personages die niet meer van elkaar kunnen verschillen. De ergernis gericht op Antonia is voelbaar op alle pagina’s, en het enige wat je hoopt is dat haar assistente slim genoeg wordt om (althans in de volgende delen) het heft in eigen hand te nemen.

Suikerspinnen en tandenstokers is een heerlijk direct opvolgend deel op Peddelen en proosten. Het zijn verhalen die je binnen een uurtje uit hebt en daardoor zijn ze perfect voor een rustige, zonnige dag, of wanneer de kinderen lekker buiten in de tuin spelen. Niet veel nadenken, heerlijk genieten van de sferen die oh zo bekend zijn van de trouwprogramma’s op TLC. En als-ie uit is? Dan race je gewoon meteen door naar het derde deel, Pijpenstelen en modderpoelen.

Meer recensies van Diana van Eynde