Hebben we hier onze Nederlandse Bridget gevonden?

Diane Kooistra 29 juli 2014
Heerlijk zomers weer en ik lag met dit boek in de tuin. Het boek begint bij Laura en de auteur vertelt hoe Laura bij de koffiebar Barista! terecht is gekomen. Ze is blijven plakken, van bijbaan naar fulltimebaan. Eigenlijk zou ze in de communicationsector werkzaam moeten zijn, maar de banen liggen niet voor het oprapen. Gelukkig werkt ze samen met haar beste vriendin en oud-huisgenote Iris. Die ook is blijven plakken en eigenlijk ook iets heel anders zou moeten doen na haar studie. Laura is vrijgezel en heeft een beeld van de ideale man voor zich; de blonde Nick waar ze op school zo verliefd op was. Iris woont samen met David en is bezig met huisje, boompje beestje.

Dan komt het derde Baristameisje tevoorschijn, Sophie. Laura kent Sophie van vroeger, van school. Ooit beste vriendinnen tot er iets gebeurde waardoor ze elkaar jarenlang gemeden hebben.
De drie meiden werken bij de koffiebar Barista! en de eigenaar is de eigenwijze, soms grappige en meestal lieve Italiaan Mario. Al gauw worden ze Baristameisjes genoemd. Aan het einde van dit boek zijn de meiden hier best trots op.
Laura heeft één favoriete klant en ze wordt verliefd op hem en snapt er niets van want Malik heeft bruin haar en mooie bruine ogen. En wat doet dat kind bij hem? Laura wordt nieuwsgierig en gaat er achteraan. Ik lag in een deuk als ze betrapt wordt en van de ene kleine leugen naar de andere gaat. Gelukkig heel onschuldig. Doet me een beetje aan Bridget Jones denken. Hebben we hier onze Nederlandse Bridget gevonden?

Het andere verhaal gaat over de koffiebar zelf. Met een heuse Starbucks tegenover zich is het moeilijk om het hoofd boven water te houden. De meiden hebben hier wel ideeen over maar Mario is wars van social media zoals Facebook en wil niets weten van de muffins die de meiden bij de koffie zouden willen serveren. Gelukkig zetten de meiden door en zo merken ze dat ze er samen wat van kunnen maken. Ik vond dit een diepere laag in het boek, soms zijn chicklits boeken waar geen diepere laag onder zit maar Koffie verkeerd leest heerlijk weg, ontroert en vermaakt en vertelt over vriendschappen. En over keuzes.
Keuzes van de meiden om het werk bij Barista te zien als een uitdaging waar wat van te maken valt in plaats van een saaie baan die ooit vervangen zal worden door een baan die wel bij hun studie hoort.
Keuze van Mario die leert te luisteren naar de ideeen van de meiden en ook zijn zorgen met hen deelt.

Dan is er de nodige romantiek... ondertussen krijgt Laura een relatie met Malik maar dan komt Nick, van vroeger, haar ineens opzoeken. Ze moet een keuze maken en dat valt haar zwaar. Ze gaat hier helemaal in op, wie past het beste bij haar en met wie wil ze verder? Het geeft conflicten met Malik en ik verklaar haar soms voor gek. Ik ga niet vertellen wat ze gaat doen, het is echt het lezen waard. Mijn reactie op het einde van het boek was Huh?? Oké. Iris heeft ook een keuze gemaakt en waarom heb ik dat niet gezien? Gauw door met deel 2: Zoete Inval!

Meer recensies van Diane Kooistra