Het kerstboek van 2019

Diane Kooistra 24 december 2019
“Ok. Geen paniek. Geen Paniék. Becky. Het is kerstmis maar. Dat zeg ik telkens tegen mezelf, maar het probleem is dat ik mezelf niet meer geloof. Er bestaat niet zoiets als ‘máár kerstmis.”

Met deze zin geeft Sophie Kinsella precies de kern van het verhaal weer. Becky, die we kennen van alle andere shopaholic boeken en films is nog steeds dezelfde lieve vrouw die gek is op shoppen. Zij moet door omstandigheden het familie kerstdiner organiseren en voor de lezers die Becky kennen weten hoe complex dat zal zijn.

Kerstmis shopaholic is het kerstboek van dit jaar en elk volgend jaar want hoe kun je beter in de sfeer komen dan te lezen hoe Becky totaal doorslaat in het kerstgebeuren.
Ik mis de kerstrecepten van broodsaus en de vegan kalkoen (niet) en ben benieuwd wat je met schildpaddenbonen kunt maken voor het kerstmenu. Dat is maar een greep uit de vele gebeurtenissen. Je verveelt je geen moment met dit boek.
Dat is natuurlijk niet het enige, het dochtertje van Becky wordt ook groter en gaat naar school en heeft een juf die leuke kostuums verwacht voor het kerstspel. En haar man vat alles samen met “het waait wel over.” Als Becky in wanhoop bij hem komt omdat de familie in aanloop naar kerst niet meer met elkaar praat. Mannen snappen het gewoon niet.
Dan zijn er de andere personages die steeds weer terugkomen in deze boeken. Als oude bekenden en zij hebben ook hun eigenaardigheden. Fijn!

“Dat stomme echte leven. Waarom lijkt het niet op een kerstfilm?”

Ondanks de hilarische situaties, de grappige whats app gesprekken van de kerst-groepsapp en de mails van verschillende bedrijven geeft Sophie Kinsella een mooie boodschap mee aan de lezer. Becky blijft haar best doen om het iedereen naar de zin te maken en gaat er bijna aan onderdoor. En dat is wat de lezers van de Shopaholic serie steeds weer verrast. Mij in ieder geval wel.
En het is niet te geloven maar ook dit komt weer goed…..met een verrassing op het einde.

“De grinch kan stelen wat hij wil, maar niet kerstmis "

Meer recensies van Diane Kooistra