Het verhaal van Mila en Eleanor ontroert en intrigeert.

De vrouw met de rode ster van Kate Quinn
De fontein

Kate Quinn is een Amerikaanse auteur die bekend is van historische romans met in de hoofdrol sterke vrouwen. Zij vertelt romantische verhalen rondom bekende en minder bekende gebeurtenissen die zich in de Tweede wereldoorlog afspelen.

Ik las vorig jaar het boek De vrouwen van Bletchley park en schreef:” De nieuwsgierigheid is wel gewekt vooral als er verhalen over de historische enigma code met diens uitvinder gedeeld worden.”

Dit boek gaat over de Oekraïense Jloedmilla (Mila) die aan de lezer haar verhaal heel graag wil vertellen, hoe ze als alleenstaande moeder sluipschutter werd met moorden op 309 Nazi’s op haar naam. Ze mag zelfs naar Amerika voor een “goodwill tour” De mannen van die tijd kunnen het niet geloven dat het zo is. Ze maakt in 1942 een tour door Amerika en ontmoet een andere sterke vrouw, the first lady van die tijd. De vrouw achter president Roosevelt. En zo komen er meer bekende namen voor liefhebbers van geschiedenisverhalen voor in dit boek.
Mila neemt de lezer mee in haar herinneringen en gedachten

“Onuitgesproken woorden gingen tussen ons in.”

Kate Quinn weet de lezer gelijk te boeien met een mooie cover en een boeiend proloog. Maar dit verhaal gaat over veel meer dan dat, het gaat over deze vreselijke oorlog die veel slachtoffers maakt, de invloed van deze oorlog op mensen uit verschillende landen maar vooral over de kracht van vrouwen.
Er zijn al veel verhalen geschreven over deze periode maar nog niet over deze twee heldinnen.
Het verhaal van Mila en Eleanor ontroert en intrigeert want hoewel ze heel verschillend zijn van karakter en in een ander leven nooit vriendinnen zouden worden voelen ze zich heel diep met elkaar verbonden.
Natuurlijk is ook hier weer eens stuk spanning toegevoegd, daar komt de lezer snel genoeg achter want alles komt samen in een goed beschreven plot en een ontroerend epiloog. De spanning tussen landen als Amerika en Rusland maar ook de spanning tussen personen die elkaar ontmoeten is duidelijk voelbaar voor de lezer. Daarmee heeft Kate Quinn een bijzonder mooi verhaal geschreven waarin fictie en non fictie in een ontroerende en spannende roman bij elkaar komen.
Ze heeft een onbekende heldin een podium gegeven die ze echt verdient.

“We zullen elkaar weerzien.”

Net als in haar andere boek vertelt Quinn in het nawoord over haar inspiratie voor dit boek. Een boeiende uitleg over de rol van vrouwen tijdens de Tweede Wereldoorlog in Rusland, de naam De rode dood en de memoires van Mila. De foto’s op de laatste bladzijden laten het verhaal goed binnenkomen. Ze leefde in moeilijke tijden. Het toont talent om dat samen te voegen in een oorlogsroman als deze. En ze schrijft zelfs al over een volgend boek waar een van de personages uit dit boek voor zal komen. Ik kijk hier nu al naar uit!

Meer recensies van Diane Kooistra