Zonsondergang is een mooi en romantisch verhaal met een spannende onderlaag.

Diane Kooistra 20 juni 2023
Esther Stui is getrouwd en heeft twee volwassen zonen, Ze verdeelt haar tijd tussen Zeeland en haar huis in Zweden. Zonsondergang is haar negende feelgoodroman in vier jaar. Hiervoor schreef onder andere Pencarrow, Gewoon puur Emma en Het Rubens meisje.

“Je hersenen hebben het zwaar te verduren gehad, geef ze tijd om te herstellen.”

Sabrina wordt wakker in het ziekenhuis. Ze zit onder de blauwe plekken en heeft last van geheugenverlies. Ze weet niets meer. Dan blijkt dat de man die naast haar bed zit haar man is. Maar waarom kijkt hij zo triest. Eenmaal thuis in hun mooie wijngaard krijgt ze het verhaal van haar en haar man te horen van haar moeder en andere familieleden. Een romantisch verhaal wordt onthuld, Het zou zo een sprookje kunnen zijn. Ze vertellen echter alles behalve wat er tijdens de maanden voor het ongeluk is gebeurd.

“ik geloof met heel mijn hart dat wij voor elkaar bestemd zijn. Ik zal jou nooit zoiets aandoen.”

Zonsondergang is een mooi en romantisch verhaal met een spannende onderlaag.
Er wordt met dit verhaal echt duidelijk gemaakt dat het niet draait om geld of goederen maar om de herinneringen die gemaakt worden. Die worden door Sabrina eerst gemist en later gekoesterd.
De impact van geheugenverlies en liefdesverdriet in verschillende levensfasen wordt intens beschreven. De spanning stijgt omdat de personages, die steeds leuker gevonden worden, meer en meer als vrienden worden beschouwd.
Esther Stui neemt je echt mee naar het kasteelleven in de huidige tijd. De mooie beschrijving van de omgeving geeft echt wat extra’s aan het verhaal. Maar ze laat ook zien dat alles achter de mooie deuren en de oude wijngaard niet altijd goed gaat. Ook zij hebben problemen waar ze mee om moeten gaan,
De schrijfstijl van Esther Stui maakt dat je het boek pas los wilt laten als het uit is. Het stukje spanning de flinke dosis romantiek en de kleine details maken dat het een fijn boek is om te lezen. Personages met mooie en minder mooie kanten en de eerlijke antwoorden op vragen van Sabrina maken het verhaal compleet.
De grappige details zoals De passies van Esther Stui; Audi’s, Disney en Chocola worden subtiel verwerkt in het verhaal, Dat maakt het echt een boek van Esther. Ze heeft er veel van zichzelf ingestopt. Het is haar verhaal.
Het moment dat duidelijk wordt wat er gebeurd is voor het ongeluk en/of ze door kunnen gaan met het sprookje blijft nog uren naspelen in het hoofd van de lezer.

Een heerlijke feelgood voor de liefhebber

Meer recensies van Diane Kooistra