Roman met spanning

Dini van Heumen 17 maart 2023
Corine Kuijper woont in Haarlem samen met haar Italiaanse vriend en hun kat.
Ze heeft jarenlang voor een grote bank gewerkt en begon in 2018 met schrijven.
In 2020 debuteerde zij met ‘Schaduwfamilie’ Een jaar later verscheen haar tweede roman: ‘Schaduw over Sardinië’, het los te lezen vervolg op ‘Schaduwfamilie’
‘Misleid’ is haar derde roman.

In ‘Misleid’ volgen we de drie Nederlandse vriendinnen, Tess, Sara en Lieke.
Ze zijn al ruim 25 jaar bevriend en ze proberen steeds tijd vrij te houden om elkaar te ontmoeten in hun stamcafé De Druif in Amsterdam.
Tess is een hotelmanager, Sara echtscheidingsadvocaat en Lieke is verpleegkundige.
Wanneer zij alle drie een bepaalde keuze nemen in hun leven verloopt het anders dan ze hadden gedacht.
Tess vertrekt naar San Diego om Hotel del Coronado te gaan runnen.
Sara trouwt met Nassim en geeft haar werk tijdelijk op, om haar man te volgen naar Riyad.
Lieke gaat werken voor Artsen zonder Grenzen en vertrekt naar Congo
En dan wordt Lieke ontvoerd.

Het eerste dat opvalt is de mooie mysterieuze cover met een vrouw met een masker in haar hand.
Een cover die je eerder zou verwachten bij een thriller maar ‘Misleid’ is dan ook een roman met wat spanning erin verweven,
Samen met de titel ‘Misleid’ is de cover perfect gekozen, dat zal de lezer ook duidelijk worden na het lezen van deze roman.
Corine Kuijper heeft een vlotte, eenvoudige en filmische schrijfstijl waardoor het verhaal vrij snel leest.
De drie verschillende personages en hun onderlinge vriendschap weet de auteur heel goed te beschrijven, alleen wordt er in het begin constant in een hoofdstuk gewisseld van perspectief waardoor de personages nog niet echt binnenkomen.
Later werd dat anders toen de gebeurtenissen van Tess, Sara en Lieke aparte hoofdstukken kregen.
Met name de tijdlijn van Sara vond ik zelf persoonlijk het meest boeiende verhaal.
Hier en daar wat voorspelbaar maar dat is wel vaker bij een roman.
Jammer van de vele foutjes die er door de redactie niet uitgehaald zijn.
Al met al heeft Corine Kuijper weer een leuke roman geschreven en heb ik deze weer graag gelezen.
‘Schaduw over Sardinië’ vond ik wel beter vandaar mijn waardering van 3* voor ‘Misleid’
Ik ben benieuwd naar haar volgende boeken.

Meer recensies van Dini van Heumen