Stuifzand

Dirkje 25 juli 2020
Paula Sterrenbos heeft geen gemakkelijk leven. Op jonge leeftijd verliest ze haar vader. Moeder, een hardwerkende bollenteler, knokt verder om het hoofd boven water te houden. Moeder doet er alles aan om het bedrijf dat altijd van vader op zoon/dochter over is gegaan te behouden voor haar kinderen en hierbij maakt ze geen verschil of het bedrijf op haar stiefzoon of eigen dochter overgaat. Om nog meer zekerheid te krijgen over het behoud van het bedrijf trouwt moeder met Jan, een op-en-top ondernemer. Jan zoekt een moeder voor zijn eigen zoon en zo lijken alle puzzeltjes weer mooi in elkaar te passen. Het lijkt zo mooi, maar dat is het niet. Jan ziet Paula, tijdens haar pubertijd wat afglijden en maakt daar graag gebruik van. Paula is al zover afgegleden dat ze geen grip meer heeft op haar eigen leven. Het loop finaal uit de hand.

Joke Verweerd, de schrijver van dit boek, weet duidelijk waarover ze schrijft. Ze oordeelt niet en kan daardoor alle perspectieven van het gebeuren onder woorden brengen. Als lezer kun je zo begrip voor alle partijen hebben en daardoor leert Verweerd ons een les: "Oordeel niet te snel." en "Wat er ook mis gaat in je leven, er is altijd een weg terug". In dit boek laat de schrijver ons zien dat je soms heel diep moet zinken in ellende, voordat je aan de bodem van ellende omhoog kunt werken".

Het geloof speelt in rol in dit verhaal. Voor een lezer die niets met het geloof heeft, zal dit niet storen.
Een boeiend verhaal, dat herkenning oproept bij de lezer. Het verhaal wordt vanuit wisselende perspectieven verteld, maar dit is ook voor een minder ervaren lezen goed te hanteren, doordat het duidelijk in elk hoofdstuk wordt aangegeven.

Meer recensies van Dirkje