De Engelenmaker

Dirkje 27 juli 2020
Deze titel zie ik vaak voorbijkomen op lijstjes met favorieten van lezers. Dus, toen ik het boek zag liggen, heb ik het maar meegenomen. Eerder las ik 'Maan en zon' al van deze schrijver. Dat boek maakte veel indruk op mij en mijn verwachtingen voor 'De Engelenmaker' waren daarom ook hoog. Dit boek heeft mijn verwachtingen waargemaakt. Wat een goed verhaal en wat is dit verhaal mooi uiteengezet. Een kunstwerkje.

Dokter Victor Hoppe komt ter wereld in een doktersfamilie en wordt al direct na de geboorte afgewezen door zijn moeder. Deze afwijzing heeft grote gevolgen voor het leven van de jonge Victor. Gelukkig, of moet ik zeggen: helaas, is het een superslimme jongen die zijn eigen waarheid kan construeren. Hij gaat wel heel ver in zijn drang om te scheppen en construeren.

Het verhaal vertelt de tijd van de geboorte van Victor tot en met het einde van zijn leven. Het boek begint op het moment dat de dokter thuiskomt met de drie jongens, zijn zonen. Stukje bij beetje vertelt het boek hoe het zover heeft kunnen komen en hoe het verhaal zes jaar later eindigt. Dit gebeurt met tijdsprongen, wat voor een onervaren lezer lastig te volgen kan zijn. Ook de passages die lijken op biologielessen kunnen ervoor zorgen dat de lezer de interesse kwijt kan raken in het verhaal. Gelukkig zijn deze passages kort en kun je het verhaal zonder de theorie van de embryotechnologie ook volgen.

De Engelenmaker is een boek dat je aan het denken kan zetten: over de rol van de omgeving voor een kwetsbaar persoon, over de ethische kant rond embryotechnologie en over het geloof.

Meer recensies van Dirkje