De teruggekeerden

Dirkje 16 mei 2020
De teruggekeerden’ van Jason Mott is een boek dat na lezing, nog even in je gedachten blijft rondspoken. Het thema is voor velen heel herkenbaar. Wie heeft niet ooit gedroomd over de terugkeer van een geliefde die overleden is. Wanneer je wakker wordt uit zo’n droom, blijft het gevoel van de aanwezigheid van de geliefde nog een hele dat in je achterhoofd zitten. Dit boek zet je ook aan het denken: Wat als……?
Voor Harold en Lucille Hardgrave, de hoofdpersonen uit dit boek, blijft het niet een droom. Het is de werkelijkheid. Vijftig jaar geleden verdronk hun enige zoon op achtjarige leeftijd. Op een dag staat Harold op de stoep. Jacob is niet de eerste, die na de dood terugkeert. Er zijn al veel mensen, of moet ik zeggen: doden, teruggekeerd.
De herkenbaarheid van het thema maakt je als lezer nieuwsgierig. Waarom keren de doden terug? Waar zijn ze geweest? Op deze vragen krijg je geen antwoord. Ook de antwoorden op vragen als: Waarom zijn de levenden zo bang en agressief? Zijn de doden wel dezelfde personen als voor hun dood? Waarom eten ze zo veel en slapen ze zo weinig? Je verwacht antwoord te krijgen op de vragen, en je verwacht ook dat er een naar een climax wordt toegewerkt, maar zowel de antwoorden als de spanning blijven uit. De nieuwsgierigheid dwingt je als lezer om door te lezen, maar wat overblijft is een gevoel van teleurstelling.

Meer recensies van Dirkje