DonderDesign 08 april 2021
Daphne Feller maakt de informatie over het brein toegankelijk en toepasbaar in Brein Hart Zijn. Het brein vind ik mega interessant maar het begrijpen is soms best lastig. De meesten schrijven erg wetenschappelijk maar door hoe Daphne Feller het heeft opgeschreven in haar boek heb ik wat geleerd. Dit was theorie lezen omdat ik het leuk vind, niet omdat ik het boek wil uitlezen.

Brein Hart Zijn bestaat uit vier delen. Naast Brein Hart en Zijn heb je het laatste deel en dat is verbinding. De drie delen met elkaar verbinden en het optimale bereiken. Tijden het lezen heb ik heel wat aantekeningen gemaakt. Dingen die ik wil onthouden of nogmaals wil lezen staan tussen mijn aantekeningen.

Het brein maakt steeds nieuwe cellen aan en creëert nieuwe verbindingen tussen deze cellen. Connecties die ongebruikt blijven verdwijnen weer uiteindelijk. Verbindingen die niet gebruikt worden trekken zich dus terug. Het zorgt ervoor dat je steeds effectiever informatie kan verwerken. Dit is één van de dingen die ik heb genoteerd verder heb ik veel genoteerd over patronen, overtuigingen, het groei- en snoeiproces in het brein, waar het brein door beïnvloed wordt, de vier leerfases, her programmeren en gewoontes. Dit is nog maar een kleine greep van wat er wordt besproken in Brein Hart Zijn en waar ik aantekeningen van heb gemaakt.

Ik maak aantekeningen omdat het opslaan van de informatie dan beter gaat en ik makkelijk even een aantal dingen kan nalezen. Bij de aantekeningen noteer ik de pagina nummer zodat ik het hele stuk kan nalezen.

In Brein Hart Zijn is het niet alleen maar lezen. Uiteindelijk komen er opdrachten die je laten nadenken over uiteenlopende dingen. Het zijn dingen waar ik wel eens over nadenk en soms helemaal niet. Heel fijn is dat Daphne Feller persoonlijke voorbeelden geeft zodat je weet waar je over na kan denken of welke punten er bedoeld worden. Zonder had het denk ik ook wel gelukt door de duidelijke uitleg ervoor maar het is een fijne aanvulling om een kijkje te hebben hoe een ander de vragen invult.

Het is een duidelijk boek met toegankelijke wetenschappelijke informatie en goede vragen om wat meer te weten te komen over jezelf.

Meer recensies van DonderDesign