Op het snijvlak van maatschappelijke controverse en crimethriller-spanning

Dorise van Driel 06 januari 2023
Hij heeft elke rechtszaak gewonnen… omdat hij achter iedere moord zit...´ Voor het eerst las ik een boek van Steve Cavanagh, een los te lezen boek uit zijn bekende Eddie Flynn-serie. Na het lezen van deze zin, en de omschrijving van het boek gaf ik mij op voor de LS Sterrenthriller Leesclub. Een dader met een dubbele agenda tegen de achtergrond van de toegestane doodstraf in Alabama, een boek op het snijvlak van maatschappelijke thematiek met een misdaadthriller, klonk als hét boek om mij uit een leesdip te trekken. Opgekruld tegen de kachel las ik het spannende verhaal in de donkere decemberdagen.

Ze noemen hem de koning van de dodencel. De ambitieuze officier van justitie Randal Korn ziet graag dat gevangenen worden geëxecuteerd. Zelfs als ze niet schuldig zijn. Andy Dubois is zo iemand, opgepakt voor de moord op een jong meisje. Wanneer zijn advocaat op mysterieuze wijze verdwijnd, wordt de New Yorkse advocaat Eddie Flynn gevraagd Andy te verdedigen en te redden van de elektrische stoel Yellow Mama. Eddie is vastbesloten deze onschuldige man uit een corrupt systeem te redden, en de echte moordenaar te vinden. Korn had hier niet op gerekend en vanaf het moment dat Eddie en zijn team het plaatsje betreden, wordt duidelijk dat ze ongewenst zijn. De verdedigingsprocedure blijkt gevaarlijker dan verwacht, maar het team zet alles op alles. Over één week zal de rechter het vonnis voorlezen, maar zal Eddie dan nog leven?

Het verhaal begint sterk, met een executie middels de elektische stoel waarbij de procedure van het doodsvonnis op zeer beeldende wijze wordt omschreven. Bijna om onpasselijk van te worden, ware het niet dat deze horrorscènes realiteit zijn in diverse Amerikaanse staten. Het nawoord van de auteur, waarin hij uitlegt hoe dit op het moment van schrijven is, vond ik daarom een ware toevoeging en brengt het verhaal zo dichterbij de lezer. Ik merkte daarbij dat ik geraakt was tijdens het lezen door de maatschappelijke thema´s die Cavanagh aansnijdt, over (institutioneel) racisme, corruptie en machtsverhoudingen, en uiteraard de controverse rondom de doodstraf. Het boek was daarmee meer dan een spannende thriller, maar zet de lezer ook aan het denken.

Het verhaal zelf is opgedeeld in 7 dagen, met hierbinnen hoofdstukken verdeeld over de diverse (hoofd)personages. Dit leest erg prettig, omdat het hierbij goed weg te leggen en weer op te pakken is, en daarnaast de lezer vanaf diverse perspectieven een volledig beeld van de situatie krijgt. Alle personages hebben bovendien een volledig eigen sfeer, van de antiheld Eddie Flynn die sympathie oproept, tot de vervelende nasmaak die Korn oproept. Flynn´s team heeft een ontzettende fijne dynamiek met een diversiteit aan karakters die goed samenwerken. Ik heb vooral veel bewondering voor de sterke en scherpe Kate als partner-advocaat. Gepaard met het provinciale karakter die Cavanagh vangt door de beschrijvingen van de gevangenis, de rechtbank en lokale ontbijttentjes van Escambia Country, Florida, waant de lezer zich in het verhaal.

De spanningsboog is daarnaast spannend, en met twee verhaallijnen en wat flinke plottwists, weet Advocaat van De Duivel mij te blijven boeien. Verwacht echter geen lugubere thriller, want Cavanagh weet de spanning vooral in scherpe dialogen in de rechtzaak neer te zetten, met een lading intelligente kennis als basis. De gebeurtenissen hierbuiten weten eveneens mijn aandacht te vangen. Kortom, ik heb me geen minuut verveeld met deze legal-thriller!

Met dank aan LS Amsterdam voor het recensie-exemplaar en deelname aan de leesclub.
Eerder verschenen op: https://roodlokjeleest.blogspot.com/2023/01/advocaat-van-de-duivel-steve-cavanagh.html

Meer recensies van Dorise van Driel