[BEVAT SPOILERS!] Aanrader voor zowel gamers als niet-gamers! (recensie)

Andreas VdA 22 oktober 2014
De schrijfster van Erebos heet Ursula Poznanski. Het is een Poolse schrijfster die geboren werd op 30 oktober 1968. Toen ze haar middelbare school achter de rug had heeft ze nog verscheidene opleidingen begonnen, maar heeft er geen enkele volledig afgemaakt. Hierbij waren onder andere rechten, Japanologie en theater- wetenschappenwetenschappen.
Al van kinds af aan toonde ze interesse voor het schrijven van een boek en bedacht ze verhalen. Haar eerste boek was geschreven voor haar zoontje van 2. Later schreef ze nog meer kinderboeken tot ze haar eerste boek voor adolescenten schreef; Erebos. Met dit boek won ze verscheidene prijzen, waaronder de Duitse Jeugdliteratuurprijs (2011) en JuBu Buch des Monats (maart 2011). Ook was dit boek haar internationale doorbraak.
Erebos gaat over een gewone jongen Nick die naar een gewone school in Londen gaat. Hij is net als een normale puber verliefd op een knap meisje uit zijn klas. Hij heeft een normale familie, zijn vader is verpleger in een ziekenhuis en zijn moeder is kapster en zijn oudere broer werkt als tatoeëerder. Hij heeft normale vrienden en hij beoefent een normale sport, namelijk basketbal. Kortom, Nick leidt een doodnormaal leventje.
Totdat er op zijn school iets merkwaardig gaande is. Overal ziet Nick kopieën van een disk die van hand tot hand wordt doorgegeven en waarbij vreemde vragen worden gesteld aan de ontvanger. ‘Geven je ouders je veel vrijheid?’ ‘Heb je een eigen computer, op je eigen kamer?’ Nick brandt van nieuwsgierigheid en na enige tijd wordt ook hij aangesproken en krijgt hij een kopie in handen.
Dit gedeelte in het boek was heel goed gedaan. Hierbij bedoel ik vooral de lengte die net goed was. Het was lang genoeg om net als Nick heel nieuwsgierig te worden, ook al weet je door de korte inhoud te lezen wat er op de kopieën staat, maar het is ook niet te lang waardoor de lezer al te lang moet wachten op de actie.
Als Nick de disk uittest op zijn computer ontdekt hij dat het een game is. Hij raakt al snel in de ban van Erebos, net als veel andere mensen van zijn school die vaak spijbelen om verder te kunnen spelen.
Ook de lezer raakt heel gemakkelijk in de ban van het spel. De auteur verandert namelijk heel lichtjes haar schrijfstijl als Nick zijn character door het spel beweegt. Je merkt het nauwelijks want het vertelperspectief is tijdens het hele boek een personele hij-verteller. Toch lijkt het plots alsof je niet meer via Nicks ogen naar zijn spelfiguur kijkt maar via de ogen van iemand ander. Dit draagt heel erg bij aan de spanning van het boek en draagt ook enorm bij aan het concept dat in dit boek zo belangrijk is: Erebos wéét dingen. Door lichtjes haar stijl aan te passen lijkt het haast alsof we via de ogen van het spel Nick in de gaten houden.
Nick merkt dit al vlug. Erebos kent zijn echte naam. Erebos spreekt met hem op een niet voorgeprogrammeerde manier. En plots vraagt het hem om iets te doen in de echte wereld. Als hij deze opdracht volbrengt krijgt hij zowel als in het echte leven een beloning als in het spel. Algauw beginnen werkelijkheid en Erebos in elkaar over te gaan.
Hij moest net als elke speler geheimhouding zweren en daardoor weet op school niemand van elkaar wie de anderen zijn in het spel en hoe ze heten. Dit is ook leuk voor de lezer omdat hij mee kan nadenken en gissen naar de identiteit van de spelers en van de vrienden van Nick.
Maar langzamerhand worden de opdrachten die het spel geeft vreemder, gevaarlijker, duisterder. Er gebeuren dingen waarvan Nick nooit had gewild dat ze zouden gebeuren en langzamerhand begint hij aan Erebos te twijfelen en begint hij te vermoeden dat er meer achter zit. Erebos heeft een plan. Samen met Emily, het knappe meisje uit zijn klas waar hij verliefd op is en nog een paar computerfreaks gaat Nick op zoek naar wat Erebos van plan is. Langzaam wordt er in het spel toegewerkt naar een climax: de strijd tegen Ortolan. Maar is dit in het spel? Of in de echte wereld? Of allebei?
Het boek is razend spannend en leest ongelooflijk vlot. Deze pageturner is een aanrader voor zowel gamers als niet-gamers. Het draait allemaal wel om een computerspel, maar zelfs voor mensen die zich hier niet mee bezighouden is dit geen probleem aangezien er geen specifieke termen worden gebruikt of er teveel aandacht wordt besteed aan bv. de besturing of de gameplay.
Doordat heel af en toe aan het einde van bepaalde hoofdstukken een klein stukje tekst staat vanuit het standpunt van een heel ander persoon, een persoon met duistere ideeën en bedoelingen krijgt de lezer al gauw door dat deze game niet zo onschuldig is. Tegelijk kijkt de lezer mee vanuit de ogen van Nick die het spel eerst fantastisch vindt en hierdoor wordt de spanning nog extra opgebouwd omdat je als lezer Nick wil waarschuwen voor Erebos.

Ik vond het boek geweldig. Het verhaal stak heel goed in elkaar en er wordt heel goed naar de climax toegewerkt. Ook het einde zelf was heel bevredigend. Dit boek is voor iedereen een aanrader. Ik hoop dat ik met deze recensie meer mensen ervan kan overtuigen dit boek te lezen. Ik wens u alvast veel leesplezier.