In mijn hoofd

Samleest 20 augustus 2019

'We hebben allemaal handicaps. Wat is de jouwe?'

Melody is  super slim, maar dit kan ze niet delen met de wereld. Ze heeft Cerebrale Parese en leeft in haar eigen hoofd. Ze is  beperkt in de communicatie en dat frustreert haar mateloos. Woorden betekenen alles voor haar, maar toch kan ze zelf nergens woorden aangeven. Totdat ze haar eigen spraakcomputer krijgt en ze zich eindelijk kan uiten. Kunnen ze nu eindelijk zien hoe slim ze is?

Het is heftig, mooi en zo frustrerend om te lezen hoe iemand met beperking de wereld ervaart. Ik ben boos geweest over hoe mensen Melody behandelden. Ik ben verdrietig geweest omdat ik haar eenzaamheid snap. Ik ben blij geweest toen ze eindelijk een manier kreeg om haarzelf te uiten. Ondanks alles is Melody ook zo grappig. Een emotionele rollercoaster. Dit is zo'n belangrijk boek voor iedereen. De huidige maatschappij vergeet wel eens dat mensen meer zijn dan alleen hun handicap of beperking. Om maar even een quote te noemen uit het boek: 'We hebben allemaal handicaps. Wat is de jouwe?' Iedereen heeft zijn eigen kwaaltjes en dat maakt ons niet minder of meer mens. Voor iedereen een dikke vette aanrader.

Meer recensies van Samleest