Showstopper - een must read voor de nieuwe generatie

Samleest 28 juli 2019
Hoshiko, beter bekend als 'De Kat' is een getalenteerde koorddanseres in het circus. Ze is de sterattractie, maar de spotlight is bedriegelijk. Met gevaar voor leven staat ze elke avond op haar koord, zonder vangnet, doet ze op hoge hoogte de gevaarlijkste stunts. Of ze dit vrijwillig doet? Nee. Ze hoort bij de groep mensen die de droesems genoemd worden. Deze groep wordt uitgekotst door de groep die zichzelf de zuiveren noemen. Droesems worden gezien als een plaag, besmettelijk en een lagere vorm van mens.
Ben de zoon van de hoogst geplaatsde minister, bezoekt met zijn gezin het cirucus. Vol onbegrip en walging kijkt hij hou de droesems behandeld worden. Ben is vastbesloten Hoshiko te redden, maar staat hij sterk genoeg in zijn schoenen om het tegen zijn moeder op te nemen?

Een boek dat je zeker aan het denken zet. Een thema die voor mij sterk naar voren komt is ongelijkheid. Twee verschillende partijen mensen waarvan één denk dat het superieur is aan de ander. Bizar, maar ook in onze maatschappij iets wat nog wel eens voorkomt.
Een tweede thema die erg centraal stond was vrijheid van meningsuiting. De moeilijkheid die met zich mee gaat als jij een andere mening hebt dan de rest van de mensen. Durf je tegen de stroming in te gaan of zwem je mee? Word een andere mening geaccepteerd of wordt er dan op je neer gekeken?
Een ijzersterk boek met een nog sterkere boodschap. Een must read voor de nieuwe generatie.
Het enige wat ik verschrikkelijk vond is de instant liefde. Ik snap waarom er voor gekozen is, anders wordt het boek te langdradig, maar voor mij wel een knelpuntje.

Meer recensies van Samleest