leest lekker vlot

18 mei 2016
Wat een mooi boek, dit boek valt onder YA (Young Adult) maar door aardig wat zinnen vind ik hem meer voor volwassenen. Het is een boek wat je goed en rustig moet lezen. Er staan zinnen in waar je 2 of 3 keer over moet na denken, beetje cryptisch.
Daarom heb ik het boek ook 3x gelezen (1x in het Engels) om alles goed tot me door te laten dringen.
Het leest wel vlot weg, soms wat kinderlijk maar de hoofdpersoon Anna is ook een kind, het cryptische gedeelte komt van de zwaluwman af.
De kaft van de Nederlandse of Engelse boek? Eerst vond ik de Nederlandse kaft mooier, dat was voor ik het boek had gelezen de kaft van het Engelse boek vind ik nu persoonlijk mooier, die past ook meer bij het verhaal.
Ik kon me niet in de hoofdpersonen verplaatsen ik denk door dat het boek word verteld door de schrijver, het raakte me niet emotioneel al is het wel een mooi verhaal.
Dit is het debuutroman van (YA-auteur) Gavriel Savit, met voor mijn gevoel met een open einde…komt er nog een deel? Hij behoort nog niet bij mijn favoriete schrijvers.

Anna is op haar 7e verjaardag 6 november 1939 ondergebracht bij een apotheker omdat haar vader, een professor, naar een lezing moest en daar vandaan nooit meer terug is gekomen, hij is op transport gezet met zijn collega’s. Haar moeder is eerder al overleden.
De volgende dag ontmoet ze een man op straat die haar onder zijn hoede neemt. Ze noemt hem Zwaluwman omdat hij met zwaluwen kan communiceren.
Ik de jaren dat ze aan trekken zijn leert Zwaluwman Anna veel over de natuur.
Het boek begint in Polen maar tijdens de lange trektocht die 4 a 5 jaar duurt, belanden ze ook in Rusland en gaan weer terug naar Polen.

Meer recensies van