Mijn kat kan typen

Elise Kleuskens 08 juni 2020
Eén van mijn meest gewaardeerde uitjes in deze coronatijden is een bezoekje aan de boekwinkel. Ik had besloten mezelf te trakteren op een boek en dus stond ik in de boekwinkel te neuzen toen mijn oog viel op Dennie is een star van Maartje Wortel. "Maartje Wortel, dat zegt me wat", dacht ik. Ik herinnerde me dat ik een aantal jaar geleden een boek van haar gelezen had wat destijds genomineerd was voor de ECI Literatuurprijs: Er moet iets gebeuren. Ik had geen idee meer waar dat boek over ging, maar had er ook geen slechte herinneringen aan. Ik zag dat ik het destijds op Goodreads 3 van de 5 sterren gaf. Ik besloot het erop te wagen en kocht Dennie is een star.

In Dennie is een star staat hoofdpersoon Ted centraal. Het verhaal vertelt over haar zoektocht naar liefde en naar een geloof. Dat geloof vindt ze in de kat die zij vindt en adopteert: Dennie. Dat maakt het wat mij betreft ook meteen een vervreemdend boek. Hoe komt iemand erbij wanneer zij op zoek is naar een god om te vereren om dit geloof uiteindelijk te projecteren op een zwerfkat met één oog? De verschillende kortstondige liefdesgeschiedenissen die Ted meemaakt lijken daar geen antwoord op te geven, lijken er überhaupt geen verband mee te hebben. Behalve misschien dat Ted op zoek lijkt naar een manier om totale overgave te bewerkstelligen, dat dit niet lukt in haar relaties met mensen, maar wel in haar relatie met Dennie de kat.

Toch vond ik het wel een aardig boekje om te lezen. In hoofdstuk drie schrijft Wortel:
"89qw2eqw3w - Dit is een toevoeging van de kat Dennie. Hij loopt soms over het toetsenbord. Ik durf het niet te wissen omdat ik denk dat zijn toevoeging aan het verhaal op een dag wellicht betekenis zal hebben. Je kunt niet iedereen die je niet begrijpt de mond snoeren."
En zo komt het dat er hier en daar in het boek 'typfouten' lijken te staan. Een grappig detail!

Meer recensies van Elise Kleuskens