Niemand weet, niemand weet...

Elise Kleuskens 13 maart 2020
Een man wordt wakker op het strand van Holkham Beach, nat en verkleumd tot op het bot, met een flinke hoofdwond. De man (we noemen hem Matthew) herinnert zich vrijwel niets, zelfs niet zijn naam. Het enige wat door zijn hoofd schiet is: "Je mag dit niet verkloten" en "Ik moet haar vinden". Wie zij ook moge zijn...
Neuropsychiater Emma Lewis wordt 'ingevolgen' vanuit Londen. Zij is de enige arts in het land die gespecialiseerd is in dit soort vormen van geheugenverlies: dissociatieve fugue. Bij deze stoornis ervaart de patiënt problemen met de identiteit, heeft hij geheugenverlies en probeert hij te vluchten voor een dreiging. De aandoening wordt ook wel dissociatieve vlucht genoemd. Dat moest ik allemaal even opzoeken, want zo goed is mijn kennis van het brein en psychische aandoeningen niet!
Terug naar Emma. Emma is een relatief jonge arts met haar 32 jaar. Ze durft andere standpunten in te nemen en haar eigen weg te bewandelen in de medische wereld. Juist daarom lijkt Emma perfect te zijn voor deze patiënt. Er is alleen één probleem. Holkham Beach ligt in Norfolk. Emma is afkomstig uit deze regio en is hier juist weggevlucht vanwege een geheim trauma wat koste wat kost niet naar buiten mag komen!
Ik hoor het je denken, "slecht idee", maar ze doet het uiteraard toch. Alles voor de carrière! Of misschien dat je als arts altijd je patiënt voorop stelt? Ik weet het niet. Maar ze gaat, en dat zal ze niet zo gemakkelijk meer vergeten!

Een onheilspellend boek, zoals de kaft al doet vermoeden. Het kleurgebruik, ijzig blauw met vlammend oranje, en een eenzame figuur die van je weg (of op je af?) loopt. Vooraf is niet duidelijk in welke mate of op welke manier dit boek onheilspellend is. Je weet dat dit niet goed af kan lopen, maar hoe dan? Wat gaat er verkeerd?
Tot op het eind heeft dit boek mij verrast. Het is geen whodunnit thriller, waarbij een detective op zoek is naar een moordenaar. Het is een psychologische thriller met daadwerkelijk interessante achtergronden in de neurologie en psychologie. Zou auteur Catherine Steadman hiermee persoonlijke ervaring hebben? Die zal ze in elk geval niet tijdens haar eigen carrière opgedaan hebben. Steadman ging naar de Oxford School of Drama, debuteerde in de televisieserie Mansfield Park en werd vooral bekend om haar deelname aan de bekende serie Downton Abbey, waarin ze de rol van Mabel Lane Fox speelde. Haar eerste boek Something in the Water (in het Nederlands vertaald als De duik) verscheen in 2018. Nu is het dan tijd voor dit tweede boek: Mr. Nobody.

Mr. Nobody heeft van mij 4 van de 5 sterren gekregen. Een goed geïnformeerde psychologische thriller, met daarin een hoofdpersoon in de vorm van Matthew die telkens wisselt tussen vriendelijk, betrouwbaar en doodeng. Zelfs na het lezen van de laatste pagina weet je het nog niet. Was deze man nu goed, of in- en inslecht?

Meer recensies van Elise Kleuskens