Nieuwe vriendschappen, nieuwe mogelijkheden, nieuwe liefde?

Elise Kleuskens 05 april 2021
Mies is 75 en heeft twee jaar geleden haar man JP verloren. Het gebeurde plotseling en Mies lijkt er maar geen grip op te krijgen. Op aandringen van haar zoon Willem - met wie het eigenlijk ook helemaal niet goed gaat! - gaat ze bij een rouwgroep. Haar eerste indruk van de andere deelnemers is bijna arrogant te noemen. Ze geeft ze meteen bijnamen: Hugo de Huiler, pandabeer Kat, vleermuis Constance en stille Kees en Ina, allen onder leiding van serene Sonja.

Al gauw ontdekt Mies dat ze meer gelijkenissen heeft met de andere leden dan ze had verwacht. Er ontstaan nieuwe vriendschappen, nieuwe mogelijkheden, nieuwe kansen. En zelfs een nieuwe liefde?

Van het hart is een prachtige roman, niet alleen over rouw, maar juist ook over de kracht van vriendschap. Het boek spaart je niet. Leg de tissues maar klaar. Tranen met tuiten, van verdriet, maar ook van blijdschap! Inge van der Krabben neemt je mee op reis langs allerlei vormen van verlies en rouw, van diep verdriet en schuldgevoelMaar er blijft ook altijd een sprankje hoop. Je voelt je misschien schuldig of verdrietig, maar je bent het niet. Er is nog zoveel meer om voor te leven, om dankbaar voor te zijn, zelfs na een groot verlies.

Op die manier schrijft Van der Krabben zowel een hartverscheurend als een ontzettend lieflijk verhaal. Toegankelijk voor iedere lezer, doordat de rouwgroep bestaat uit mensen van verschillende achtergronden en leeftijden. En het mooiste vind. ik nog wel dat het leven op je 75e dus niet voorbij hoeft te zijn. Goed werk, Mies, je hebt nog zoveel om voor te leven!

Ik won dit boek via Facebook en wist dus niet helemaal wat me te wachten stond. Ja, het thema was me bekend, maar ik kende schrijfster Inge van der Krabben nog helemaal niet. Ik was dan ook blij verrast toen ik op de allereerste pagina las dat het boek zich afspeelt in Breukelen. Mijn woonplaats! Een feest van herkenning werd het dus! En of dat nog niet genoeg was... Mies en JP leerden elkaar kennen bij De IJzeren Man in Vught! Vught! Waar ik vlakbij opgroeide! Dat creëerde een verbondenheid met het boek en de auteur die ik niet snel zal vergeten. Ik zal dan ook zeker haar eerdere werken In je dromen ga jij en Tot waar we kijken kunnen gaan lezen!

Meer recensies van Elise Kleuskens