Lezen! Nu!

Omdat ik het einde van dit boek ietwat gehaast/afgeraffeld vond, ben ik van zeer enthousiast naar nog steeds enthousiast gegaan in mijn oordeel. Niettemin zal ik zonder enige aarzeling iedereen, maar dan ook werkelijk iedereen aanraden om dit boek te lezen (naast het fantastische Twaalf bytes: Heden en toekomst van kunstmatige intelligentie van Jeanette Winterson). Ik sluit me daarom van harte aan bij de op-1-na laatste alinea van dit boek (en hoop dat Lieven Scheire het me niet euvel duidt dat ik hier zomaar een complete alinea overneem):

Wat kunnen wij nu doen, jij en ik, op dit moment in de AI-ontwikkeling? Ik zou zeggen: leer het zo goed mogelijk kennen. Werk een met AI. Praat met ChatGPT, genereer een afbeelding met een image generator, of train een eigen AI op Teachable Machine.
Hoe beter je deze wonderlijke nieuwe vorm van software nu al leert kennen, hoe beter je voorbereid bent op de toekomst. Als je ongerust bent, leer het dan zeker zo goed mogelijk kennen. Misschien stelt het je gerust, en anders zal het je helpen om de juiste gevaren te zien. Wie een nieuwe technologie niet goed kent, ziet meestal de verkeerde gevaren. We zullen zeker mensen nodig hebben die ons op tijd op de juiste gevaren kunnen wijzen.

Ik ben het gruwelijk eens met bovenstaande, zeker als je de conclusie uit het stukje Splinternieuwe eiwitten ter harte neemt, omdat dat op veel meer dan het maken van nieuwe eiwitten van toepassing is:

Dan is er vast stevige regelgeving en toezicht op hoe dit gebruikt wordt? Niet echt nee. Er zijn immers amper politici die weten dat dit bestáát.

Ik hoop dat Lieven Scheire nu of zeer binnenkort met een vervolg op dit boek op de proppen gaat komen, waarin hij de onderwerpen die hij nu heeft aangestipt in hoofdstuk 12 uitgebreider bespreekt, want dit boek smaakt naar (veel) meer!

-- Gemaakte aantekeningen onderweg --
2 April 2024 – page 90: "Simpel, duidelijk, aansprekende voorbeelden, positief kritisch, grappig, kortom (en tot nu toe) een boek dat iedereen kan en misschien wel moet lezen. Want AI-toepassingen zijn er al en er zullen nog vele volgen. Dit boekje helpt je op aangename wijze om je voor te bereiden op de evt. gevolgen.

Althans, tot nu toe!"

5 April 2024 – page 158: "H 9 Maak dat de chat wijs alleen maakt de aanschaf en het lezen van dit boek waard. Daarin wordt op een duidelijke én begrijpelijk de wijze van werken van de diverse generaties chatbots uitgelegd met als gevolg dat je (daarom) weet wat je wel en niet kan verwachten van de vorige en huidige generaties.

Grote klasse!"

Meer recensies van Ellen IJzerman (prowisorio)