Teveel letters

Ja, tja... behalve dat ik niet echt kapot ben van de tekeningen, vanwege de houterigheid van de afgebeelde personen en het daardoor totaal ontbreken van actie, ben ik ook niet gelukkig met de wijze waarop het verhaal verteld wordt. Ik begrijp dat het een hele woelige periode in de geschiedenis van (niet alleen) Italië betreft, maar het leven van Artemisia Gentileschi verzuipt nu in de jaartallen en (de vele, vele, vele voornamelijk mannelijke) al dan niet adellijke personen om haar heen.

6b9155bfccd1d601fb3342faaa0226c6.jpg(Er is ook niets veranderd in al die eeuwen, hè?)

Het is een oersterke vrouw, die het toch maar voor elkaar heeft gekregen om als een van de weinige vrouwen zichzelf te bedruipen door de kwaliteit van haar schilderen. Zeker de schilderijen die ze in het begin van haar leven heeft gemaakt, zijn overweldigend vanwege de kwaliteit waarmee ze (vooral) de vrouwen op het doek zet. In het voorwoord vertelt de maakster dat het natekenen van deze schilderijen samen met het tekenen van de gebeurtenissen in het leven van Artemisia haar allerlei nieuwe details liet ontdekken in het oorspronkelijke werk en zo ook licht liet schijnen op het waarom van de veranderende stijl van Artemisia. Dát kan ik me heel goed voorstellen, het is alleen jammer dat ik, als lezerkijker, niet dezelfde ervaring kreeg en het meestal 'gewoon moest lezen' bij verder statische plaatjes. Dan wordt het een geïllustreerd boek. Ook leuk, maar niet waar ik op rekende en wenste.

Meer recensies van Ellen IJzerman (prowisorio)