Het lot, of hoe je familie die zelf stuurt

EllenBdE 09 augustus 2020
Teheran, 1953. Roya brengt de uren na school graag door in de boekhandel van meneer Fakhri, die vol staat met boeken, pennen, inktpotjes en schrijfpapier. De kasten met literatuur en poëzie oefenen de grootste aantrekkingskracht op haar uit. Wanneer Roya op een dag een andere jonge klant ziet, Bahman, is het liefde op het eerste gezicht.
Roya heeft met Bahman afgesproken op een plein, om samen naar een huwelijksloket te gaan, maar op de bewuste dag wordt er een coup gepleegd die Iran voor altijd zal veranderen. In de chaos komt Bahman niet opdagen. Wekenlang zoekt Roya hem, maar het mag niet baten.
Tot bijna veertig jaar later, wanneer Roya door een speling van het lot eindelijk de kans krijgt om Bahman de vragen te stellen die haar al die tijd achtervolgd hebben.

De boekhandel van Teheran van Marjan Kamali is een prachtig liefdesverhaal over verlies, troost, onverbrekelijke familiebanden en de kracht van een eerste liefde. Deze roman is niet alleen mooi geschreven en ontroerend, het boek toont je ook het Teheran tijdens zijn korte periode van democratie. Je hebt het gevoel het land een beetje te leren kennen, hoe het was in die tijd. Hoe ze vochten voor meer rechten, hoe het er aan toe ging ten tijde van Sadam …
Langs de ene kant maak je kennis met de familie van Roya die nog echt vasthoudt aan hun tradities en dan heb je de nieuwe beaumonde van Bahman en zijn vrienden.

De moeder van Bahman is zeer manipulatief en is niet amused met de keuze van haar zoon wegens te gewoontjes en maakt dat meer dan duidelijk. Voor haar is het zicht van je familie op de buitenwereld belangrijker is dan het geluk van haar eigen kind.

Dit boek stond al een tijdje op mijn to read list maar om de één of andere reden kwam ik er nooit aan toe. Blij dat ik het dus uiteindelijk toch las.

Meer recensies van EllenBdE