Zwemmen

Els Van Haute 05 april 2024
Badje 3. Door: Rosanna ten Have.

Ik hou van zwemmen, zwem sinds een paar jaar elke week. Maar als kind, tijdens het schoolzwemmen haatte ik het (om dezelfde redenen als Suzanne, de hoofdpersoon), en daarom heb ik het ook nooit echt goed geleerd. Soms denk erover om op zwemles te gaan, daarom sprak dit boek me dan ook heel hard aan.

Ik heb Badje 3 graag gelezen maar had er toch iets meer, iets anders van verwacht. Hoewel de beschrijving op de achterflap heel juist vertelt waar het boek over gaat; dus het niet inlossen van mijn verwachting ligt helemaal aan mij. Ik denk dat het komt omdat ik graag boeken van uitgeverij Cossee lees en ik dit helemaal geen Cossee-boek vind.

Rosanna ten Have schrijft vlot, met humor en pijnlijke herkenbaarheid over sociaal en lichamelijk ongemak: schaamte, angst, twijfels, onzekerheid, lichaamsissues, en zo veel meer. Ze doet dat met oog voor detail, empathie en een feministische ondertoon. Hoewel ik dus geen onverdeelde fan ben raad ik je wel aan om zelf een oordeel te vellen. En misschien ook wat meer te gaan zwemmen want dat is zo fijn!

Meer recensies van Els Van Haute