Verliefd op Bart!

Els Van Haute 19 juni 2020
Bart. Door: Ap Dijksterhuis.

Is een boek lezen omdat het de naam van je broer draagt een goed idee? Blijkbaar wel. Ik begon aan Bart, zonder verwachting en las het in één ruk uit.

Bart is het fictiedebuut van Ap en het smaakt direct naar meer. Hij weet je in een vloek en een zucht het verhaal in te sleuren, met oog voor detail en humor. Bart vertelt het verhaal van de 17-jarige Len die door zijn moeder wordt opgedragen om zich te ontfermen over de nieuwe (2 jaar jongere) buurjongen Bart.

Eerst doet hij dit met tegenzin (hij heeft al een vriend, Mitchell genaamd) maar al snel worden ze onafscheidelijk. Bart is speciaal, uniek en helemaal zichzelf. Hij verovert binnen onafzienbare tijd niet alleen Len’s hart maar dat van het ganse dorp (lees: het gehucht Leuvenheim). Hij jaagt een potloodventer weg, graaft een geheime bunker op, rijmt er op los én wordt verliefd op Romy.

Dit alles speelt zich af in de jaren ’80, de soundtrack van die tijd speelt de hele tijd op de achtergrond. Bart leest als een film die je in de openlucht kijkt, onder een dekentje, met een joint in je hand en de sterren boven je hoofd. Geniet er van! Ik wacht stiekem op een vervolg. Leuvenheim heeft mijn hart gestolen, net als zijn inwoners.

Meer recensies van Els Van Haute