Must read!

Els Van Haute 26 maart 2024
Come together. Door: Emily Nagoski.

Come together is een soort van vervolg op Come as you are. (Als je dat boek nog niet gelezen hebt: zeker doen, ferme aanrader.) In Come together focust Nagoski zich op de seksuele relatie van koppels die langdurig samen zijn. Zoals ik en mijn man: 26 jaar samen ondertussen.

Wie Emily Nagoski nog niet kent: zij is een wetenschapper en haar boeken zijn ook zo geschreven. Dat wil niet zeggen dat ze niet vlot leesbaar zijn maar wel dat het dikke kleppers boordenvol wetenschappelijk onderbouwde feiten zij . Wat haar verhaal belangrijker maakt maar als je op zoek bent naar een makkelijk tussendoortje begin je er beter niet aan.

Naast wetenschappelijk onderbouwde theorie komen er ook veel verhalen uit de praktijk aan bod; van Emily zelf en vrienden/cliënten/… Fijn pluspunt: die verhalen zijn niet allemaal wit, cis, hetero-georiënteerd.

Je leert dat genot belangrijker is dan verlangen, dat het gaat om het wegnemen van remmen eerder dan het proberen aanwakkeren van het gaspedaal, dat normale seks de seks is die jij hebt en dat die in de loop der jaren kan én zal veranderen. Je seksleven bestaat uit seizoenen, je innerlijke wereld bevat kamers en het is handig als je elkaars plattegrond leert kennen en je kan en mag ten alle tijden nee zeggen.

Naast dit boek lezen is praten misschien wel het allerbelangrijkste om goede seks te blijven hebben. Klinkt makkelijk en té eenvoudig als advies maar hoe en waarover je moet praten dat moet je vooral zelf lezen in dit boeiende boek.

Nagoski mag schrijven wat ze wil, ik lees het. Ik leer telkens zo veel bij!

Meer recensies van Els Van Haute