Uren plezier!

Els Van Haute 07 maart 2024
De vragen van Frisch.

Ooit ‘las’ ik de Vragen van Proust. Lezen is natuurlijk niet het juiste woord. Ik nam hem mee op een weekendje weg, samen met mijn man, en we beleefden er uren plezier aan. De vragen van Frisch ga ik op eenzelfde manier savoureren.

Dit is geen boek om in één keer van A tot Z door te nemen. Al zou ik gezien de vragenlijsten die per thema zijn geordend toch opteren om binnen de vragenlijsten de chronologie aan te houden.

De vragen gaan over: vaderschap, macht, alcohol, bezit, de dood,… Soms zijn ze redelijk eenvoudig: hoe oud zou je willen worden? Maar vaak zijn ze meer gelaagd: droom je ethisch? Geen eenvoudige ja/nee vragen dus. Het zijn vaak triggers om dieper over iets na te denken, te discussiëren, te beseffen dat je elkaar toch niet (zo heel goed) kent.

Je hoeft het ook niet met iemand samen te doen; je kan de vragen als prompts voor je journal gebruiken of je tijd op het toilet smartphonevrij doorbrengen.

De uitgeverij heeft ervoor gekozen niets aan het taalgebruik, het vrouwbeeld en de seksuele norm die worden gehanteerd te veranderen, wat ik begrijp (maar dat is dus iets waar je doorheen moet zien).

Veel plezier met Frisch!

Meer recensies van Els Van Haute