Encyclopedie!

Els Van Haute 14 januari 2022
FAQ gender. Antwoorden op veelgestelde vragen als je iemand bent of kent die non-binair is. Door: Mandy Woelkens & Thorn de Vries.

Mandy en Thorn krijgen als queer koppel voortdurend vragen over gender. Dat is soms fijn maar soms ook lastig. Hun antwoord is dit boek; met alle antwoorden op de meest gestelde vragen. Het is een handig, boeiend boek voor mensen die zelf non-binair zijn, iemand kennen die het is of die er gewoon meer over willen weten. Tot die laatste categorie hoor ik.

Iedereen zou trouwens tot één van die drie categorieën moeten behoren. Aangezien gender een sociaal-maatschappelijke constructie is die naargelang het tijdperk en de geografische ligging kan veranderen is het raar dat wij, als mensen die vrijheid als het hoogste goed zien, zo vasthouden aan de binariteit van gender. Ikzelf was altijd een ‘meisje’ met kort haar en een bril, dat geen make-up droeg en liever met de ‘jongens’ optrok. Wat me in de ogen van velen geen ‘echt meisje’ maakte.

Mandy en Thorn rekenen af met vooroordelen, foute veronderstellingen en misinformatie. Op een toegankelijke, vlot leesbare, openhartige manier geven zij een volledig beeld van non-binariteit. Het eerste deel is geschreven door Thorn, vanuit diens eigen ervaring schrijft die aan mensen die zelf vragen of twijfels hebben over hun genderidentiteit. Het tweede deel is geschreven door Mandy, zij vertelt, als partner, hoe mensen die iemand in hun omgeving hebben die vragen heeft of twijfels kunnen helpen. Het derde deel is bedoeld voor de ganse samenleving; collega’s, werkgevers, bedrijven, de pers. Een hulpmiddeltje om de wereld inclusiever en dus liever te maken.

Een prachtig boek, een must-read encyclopedie. Bedankt Mandy en joyfriend Thorn!

Meer recensies van Els Van Haute