Moedige liefde

Els Van Haute 02 augustus 2019
Het boek van jou en mij door Fionnuala Kearny

Een boek voor de lezers van Liane Moriarty staat er op de cover en dat vind ik niet waar. Liane heeft een heel eigen stijl, spits en sprankelend. Dat heeft Fionnuala niet. Wat niet wil zeggen dat dit geen goed boek is, haar stijl is gewoon anders. Ze is trager en minder flitsend maar het leest wel vlot en lekker en ze schrijft ook levensecht.

In dit geval over Erin en Dom, die als ze elkaar voor het eerst zien direct verliefd worden, snel trouwen en dan…
Op hun huwelijksfeest krijgen ze van Erins vader een schrift om op te schrijven wat ze elkaar niet durven of kunnen vertellen. Ze nemen het nogal lacherig aan maar later zal blijken dat ze het hard kunnen gebruiken. We volgen hun huwelijk over 20 jaar, met de nodige ups maar bovenal ook diepe downs, waarin er veel in het schrift wordt geschreven.

Kearny slaagt er in om ons een inkijk te geven in een huwelijk die aanvoelt als echt, omdat het zo morsig en chaotisch en diep-eerlijk en -pijnlijk is. Doordat beide partijen in het schrift schrijven, en wij meelezen, krijgt je een goed beeld van ieders kant van het verhaal. Erin en Dom zijn twee wijze, moedige mensen die soms domme fouten maken maar uit die fouten ook leren en wij leren ondertussen mee.
Een boek dat je doet nadenken en een beetje huilen, daar hou ik wel van!

Meer recensies van Els Van Haute