Magie

Els Van Haute 12 augustus 2019
Hoe vang je de grote vis door David Lynch

In dit boek krijg je aan de hand van korte en heel korte fragmenten (telkens puur de essentie, zonder extra opsmuk) een inkijkje in het hoofd van de creatieve geest van David Lynch. De man achter o.a. Twin Peaks en Blue Velvet. De man ook die (bijna in zijn eentje) TM (Transcendente Meditatie) groot heeft gemaakt.

Ik heb in het ganse boek boeiende dingen onderlijnd waar ik het met eens ben of die me aan het denken zetten. Zoals het idee dat een maker zijn films/boeken niet moet uitleggen. Kijkers begrijpen meer dan men (en zij zelf ook) denkt. Intuïtief voelen zij dingen aan; die intuïtie/dat begrijpen kan je aanscherpen door er over te praten met vrienden.

“De wereld is zoals je bent.”

Boeiend is ook zijn uitleg over TM, waarvoor trouwens steeds meer en meer wetenschappelijk bewijs komt. Bij dat soort van meditatie ga je naar het Verenigd Veld, diep in jezelf. En daar kan je dus die grote vissen vangen.

Hoewel Lynch zichzelf niet verlicht noemt zie ik het wel een beetje zo, dat maakt het contrast met zijn vaak donkere films groot. Hoewel hij in dit boek uitlegt waarom er volgens hem geen contrast is.

“Gelukzaligheid is als een kogelvrij vest.”

TM en meditatie klinken ietwat zweverig maar Hoe vang je staat ook vol praktische tips voor toekomstige filmmakers. Het is een inkijkje in het hoofd van een zeer boeiend mens plus een pleidooi/pamflet voor Transcendente Meditatie. Klinkt misschien te activistisch maar dat is het niet. Als TM Lynch heeft gemaakt tot wie hij is (zen én geniaal) dan wil ik het iedereen van harte aanbevelen.

Naast dit alles is het ook een boeiend boek voor Lynch fans door alle achter-de-schermen-informatie.
Een schitterende kleine parel op papier.

Meer recensies van Els Van Haute