Houden van

Els Van Haute 04 juli 2019
Mama’s laatste omhelzing door Frans de Waal

Toevalligerwijs las ik een tijdje geleden Zijn we slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn? van Frans en dit boek sluit er bij aan. Je hoeft het niet eerst te lezen hoor maar het past wel.
Het eerste gaat over intelligentie bij dieren, dit boek gaat over dieren en hun emoties.

Stiekem kan ik al verraden dat beide boeken een soort van zelfde conclusie hebben: het feit dat wij denken dat dieren minder kennen/kunnen/voelen dan wij ligt vaak aan onze eigen tegenzin/onwetendheid/afkeuring in plaats van aan de dieren zelf. Het is natuurlijk ook wat: toegeven dat dieren net als wij denken en voelen. Want kennis geeft niet alleen macht maar ook verantwoordelijkheid. Wie na het lezen van dit boek nog smakelijk, zonder schuldgevoel, vlees kan eten is een specialleke zullen we maar zeggen…

Mama’s laatste omhelzing bevat naast een beschrijving van deze ontroerende omhelzing tussen Mama en Jan nog talloze voorbeelden die je doen glimlachen en een traan wegpinken, die je verbazen én die herkenbaar zijn. Dieren houden ons vaak een spiegel voor. De zogezegde oorlogszuchtigheid van chimpansees valt bijvoorbeeld in het niet bij onze vernietigingsdrang. De overeenkomsten tussen ons en andere dieren zijn zo groot en talrijk; het enige verschil lijkt wel dat zij oprechter en eerlijker zijn. Hoewel ze ook wel in staat zijn tot misleiding (om stiekem te kunnen paren bijvoorbeeld) en doen alsof (om het beste eten te bemachtiging of gewoon als spel).

Naast primaten komen er ook olifanten, ratten, honden, papegaaien en nog veel meer dieren aan bod. Het boek is super actueel qua informatie, kennis en verwijzingen. De Waal schuwt geen kordate taal of relevante terechtwijzingen. Dat maakt dat dit boek niet alleen vlot leest en super boeiend is maar ook heel bevlogen en geëngageerd aanvoelt.

Ik heb van elke pagina dubbel en dik genoten. Ik hoop dat Frans over een paar jaar een vervolg schrijft want met de huidige technieken (qua DNA, scans, MRI’s,…) gaat zijn kennis met grote stappen vooruit, denk ik. Ik blijf graag op de hoogte en hoop dat zijn boeken er toe zullen bijdragen dat we onze kijk op de mens en andere dieren grondig gaan aanpassen. En ons bovenal iets minder superieur, uitroeiend en kwetsend gaan gedragen. Frans doet ons nog meer van dieren houden en daar hou ik van.

Meer recensies van Els Van Haute