Onwards!

Els Van Haute 12 januari 2020
Mindful wandelen. Bestemmingen voor moderne pelgrims. Door Clare Gogerty.

Jaarlijks gaan wij op vakantie naar Engeland. Vaste prik is een bezoek aan de plaatselijke boekhandel waar ik me dan uren sta te vergapen aan de tafels vol prachtige natuurboeken, met de meest indrukwekkende covers. Wel dit boek zou er zo tussen kunnen liggen. Wat een geweldig uitnodigende cover is dit. En de inhoud stelt ook niet teleur, niet geheel onbelangrijk.

Cogerty is een Engelse, vandaar dat veel van haar bestemmingen zich ook in Engeland bevinden. Al trekt ze het ook breder met de tuin en het huis van Frida Kahlo of El Castillo in Mexico. Daarnaast is het gewoon ook zo dat daar heel veel te vinden is, het is ook de hoofdreden waarom wij jaarlijks naar daar terug keren. Veel bestemmingen kende ik dan ook al, zoals Avebury, Uffungton, Cerne Abbas. Maar veel plaatsen ken ik nog niet en ik ga dan ook een ferm lang to visit-lijstje kunnen aanleggen.

Clare heeft het in dit boek over een hele reeks van soorten bestemmingen: oude paden, tuinen, labyrinten, tempels, bergen, schrijvershuizen,…Het gaat dus over veel meer dan de routes die iedereen kent zoals de Camino of plaatsen zoals Lourdes. En dat maakt dit boek extra fijn en boeiend. Ze wijst je op dingen en plaatsen waar je zelf nooit aan zou denken en over alles en iedereen weet ze wel iets boeiends te vertellen. Weet jij bijvoorbeeld wat Sheela-na-gigs zijn?

Dit boek is een schatkamer aan ideeën en tips, ik ga nog jaren ontdek- en wandelplezier hebben. Wandelen, op een mindfulle manier, of het nu bosbaden is of stadsflaneren, blijft één van de eenvoudigste en goedkoopste manieren om je hoofd leeg te maken, stress kwijt te raken en jezelf terug te vinden. Naast lezen natuurlijk. Dus lees dit boek, trek je stapschoenen aan en geniet.

Meer recensies van Els Van Haute