Lezersrecensie

Boeiend!

Els Van Haute 26 april 2024
Sapiens: een beeldverhaal 3. Kampioenen van de geschiedenis. Auteur: Yuval Noah Harari. Coscenarist: David Vandermeulen. Illustrator: Daniel Casanave. Inkleurder: Claire Champion.

Ik zou alles van Harari willen lezen maar daar heb ik het geduld én de tijd niet voor. Gelukkig is er ondertussen ook de Sapiens: beeldverhaal-reeks. Vergis je niet: ook dit zijn ferme kleppers, deel 3 telt bijvoorbeeld 273 pagina’s. Ook geen hapklaar tussendoortje dus maar wel heel leesbaar én begrijpbaar.

Dit derde deel gaat over de vraag: wie is de kampioen van de geschiedenis? Wie/wat zorgde ervoor dat de ‘de mensheid’ voor het eerst als één groep kon worden gezien? Was het geld? Of religie? Of toch de opkomst van de wereldrijken? Deze drie fenomenen worden vertegenwoordigd door 3 kandidaten in een glamoureuze spelshow. Ze tonen hun invloed aan door ons doorheen de geschiedenis hun ontstaan en groei te laten zien. Klinkt misschien een beetje abstract maar het is heel goed gedaan.

Qua concept en uitwerking is het een geniale zet: op een toffe, flitsende manier wordt het publiek in de zaal (en wij lezers) onderwezen zonder dat het als schooltv aanvoelt. De glamour van de spelshow doet me een beetje aan De Hongerspelen denken, de scores met bordjes van de jury hinten dan weer naar de vele talentenshows waar ze ons tegenwoordig met om de oren slaan.

Als je je afvraagt wie van de drie wint kan ik alvast dit zeggen: er komt een vierde deel aan…

Is Harari onfeilbaar en alleswetend? Nee, natuurlijk niet. Dat weet ik sinds ik Eva van Cat Bohannon las en dat weet hij (gelukkig) zelf ook zoals hij in een disclaimer schrijft. Toch blijven zijn boeken één van de beste manieren om de geschiedenis en de wereld van nu beter te begrijpen. Ferme aanrader voor klein én groot!

Meer recensies van Els Van Haute

Gesponsord