Meesterwerk

Els Van Haute 18 oktober 2022
Tel de vlinders in de kamer. Tekst: Kris Van Steenberge. Illustraties: Sabien Clement.

Dit prachtige boekje zou een zus kunnen zijn van Ik ben weer velen; ook door Clement geïllustreerd, maar dan met tekst van Maud Vanhauwaert. Sinds dat boekje ben ik fan van Sabien, na Vel werd ik verliefd op haar. En haar werk. Ze tekent rommelig, eenvoudig, kriebelig maar op een ontroerende, trefzekere, allesomvattende manier. De emoties spatten bij haar van het papier.

In Tel de vlinders in de kamer is één en één niet twee maar drie, of zelfs vier (mijn lievelingsgetal). De poëtische tekst versterkt de dromerige illustraties en omgekeerd. Geen idee hoe zo een samenwerking tot stand komt maar het samenspel is harmonieus en bovenaards mooi.

Het verhaal is klein, persoonlijk en intiem maar ook universeel, allesomvattend en veelbetekenend. Iedere lezer zal er iets anders in zien, er troost uit halen en verbinding voelen, omdat het af is en toch ruimte laat. Tel de vlinders raakt je en kruipt onder je vel.

Elke pagina is een meesterwerk, een kunstwerkje op zich. Klaar om uit te scheuren en aan je muur te hangen. Maar daar is het geheel iets te mooi voor, ook qua vormgeving en uitvoering. Een pareltje!

Meer recensies van Els Van Haute