Val uit de wolken

Elsbeth 24 juli 2023
Morag is piloot op internationale vluchten, maar tijdelijk op non-actief gesteld door een ongeluk. Daardoor zit zij thuis en kan haar leven overdenken. Zij moet aan allerlei proeven voldoen om weer terug te komen in haar carrière en daarbij loopt zij een relatie op. Helaas laat zij niet het achterste van haar tong zien en blijkt ze nogal vastgeroest in haar persoonlijkheid. Hierdoor is het ziek worden van haar grootvader, die de vliegtuiglijn onderhoudt in een Schotse archipel, nodig om haar los te rukken, terug naar haar roots. Daarbij komt ze terecht in een storm en moet ze al haar kundigheid aanwenden om een noodlanding te maken op een klein eiland, waar ze vervolgens moet schuilen bij een norse ornitholoog.
Ik heb meerdere boeken van Colgan gelezen en daarom begon ik vol enthousiasme aan dit verhaal. Helaas duurde het lange tijd voor het boeiend werd, omdat de schrijfster zeer lang nodig heeft om het verhaal op gang te brengen. Het begin is langdradig, de hoofdpersoon eendimensionaal en draait net als het verhaal in kringetjes rond. Na deze valse start is het verdere verhaal meer gelijkend op wat ik ken van Colgan, met humoristische conversaties tussen de personages en lekker eten. Mooie beschrijvingen van de omgeving dragen ook bij aan het vrolijker gevoel dat ontstaat. Vanaf dan gaat het vrij rap naar een einde dat natuurlijk kan worden verwacht van een feelgood chicklit. Alsof het boek maar een beperkt aantal bladzijden mocht hebben. De personages krijgen plotseling beter inzicht in hun gewoontes, waardoor hun relaties een ommekeer doormaken. Jammer dat er niet meer is geïnvesteerd in het beschrijven van die processen.
Al met al prima vermaak, maar Colgan kan veel beter en daarom wat tegenvallend.

Meer recensies van Elsbeth