Een revolutionair evangelie

Elsbeth 21 april 2024
Na Openbaring wilde ik heel graag Revolutie, het tweede deel van de trilogie van schrijversduo Jeroen Windmeijer en Tjarko Evenboer, lezen. En het was beslist geen teleurstellende ervaring.
Hoofdpersonage Simon Reyevaar, een religieus antropoloog, stuit in dit deel op een in het Vaticaan verborgen gehouden document dat het evangelie van Marcus in een heel ander daglicht doet staan. Blijkbaar is de gevestigde orde er op gebrand dit geheim te houden, want Simon moet samen met vriendin en journalist Nova le Temps op de vlucht door Europa voor een moordenaarsduo. Dat Simon en Nova geen doorgewinterde spionnen zijn, maakt het geheel alleen maar meer levensecht.
Wat volgt is een spannende rondreis door Europa en de (Bijbel)geschiedenis.

Net zoals in Openbaring, wordt ook in dit deel een tekst uit de Bijbel vanuit historisch perspectief onderzocht. Voor zij die bekend zijn met de Bijbel (of the Passion hebben gekeken) een heel herkenbaar verhaal: de dagen voorafgaand aan de kruisiging en opstanding van Jezus. Maar ik denk dat ook degenen die minder Bijbelvast zijn, door de speelse en vlotte schrijfstijl van het duo, meegezogen worden in de spannende speurtocht die Simon doet, waarbij hij het evangelie ontrafelt. Het boek doet op geen enkele manier aan als non-fictie, maar is zo geschreven, dat je de stellingnames gemakkelijk voor waarheid aan kunt nemen. In de verantwoording wordt ook duidelijk gemaakt dat er gedegen onderzoek is gedaan en welke wetenschappelijke waarheidsvinding geraadpleegd is. Tijdens het lezen vond ik het alleen maar heel mooi om mee te gaan in dit andere perspectief op het leven en sterven van Jezus, zeker tijdens de Paasdagen.
Hier en daar is er wat herhaling, of overbodige uitleg, en soms iets te veel achtergrondinformatie over de personages. Dat laatste maakt het denk ik wel makkelijker om dit deel te lezen zonder Openbaring te kennen.
Nergens is merkbaar dat het boek door twee schrijvers is gemaakt, of wie welk stuk schreef. Het is een mooie thriller en hij zit goed in elkaar. Het einde is verrassend, maar niet op een negatieve manier. Ik zie uit naar deel 3.

Meer recensies van Elsbeth