Goed debuut

EMBV 09 maart 2021
Een debuut, dat is het boek “De grote afwezige” van Aldert Schuil. Het boek verteld het verhaal van Fleur, journalist bij een glossy blad. Het draait voornamelijk rond de dood van haar vader. Daar hangt een mysterie omheen. Fleur besluit dat te gaan uitzoeken. Het begin van een lange speurtocht.

Het is een boek waarin je wel even op gang moet komen, eigenlijk net als het verhaal. Dat moet ook eerst op gang komen. Een hele tijd blijven we hangen rondom de werksfeer van Fleur. Dat is allemaal wel boeiend geschreven, er gebeurt van alles en nog wat. Ja je kunt er rode oortjes van krijgen. Zeker niet een boek voor de preutse en gevoelige mens. Eens het verhaal rond het mysterie rond de dood van de vader van Fleur begint, dan wordt je als lezer meegezogen in het verhaal. Dan komt er spanning in en wordt het pas echt boeiend. Je wilt dan weten hoe het afloopt. Er is dan geen tijd om het boek weg te leggen.

De schrijfstijl van de auteur is beeldend, je kan je als lezer een goed beeld vormen van het geheel. Je merkt dat de auteur veel heeft te vertellen over zijn personage Fleur. Dat maakt dus het al eerder genoemde feit dat het verhaal wat traag op gang komt. Dat is echter geen minpunt. Je kunt het zien als het voorstellen van zijn hoofdpersonage.

Samengevat : Een goed debuut met een mix van feelgood + rode oortjes en spanning. Het boek bespreekt ook thema’s waar een taboe op rust, zoals bi-biseksualiteit. Zeker het lezen waard. De personage Fleur , daar zullen we vast wel meer van horen, net als van de auteur Aldert Schuil.

Meer recensies van EMBV