Jonge Rembrandt

EMBV 12 januari 2020
2019 was het jaar van Rembrandt. Om dat in stijl af te sluiten nog een boek gelezen : De Jonge Rembrandt. Een interessant boek. Over de jeugd van Rembrandt is niet al te veel bekend. Echter, moeten we ons niet helemaal laten leiden door de titel ” Een biografie”. Dat is het toch niet helemaal. Het boek speelt zich af in Leiden waar Rembrandt ter wereld kwam (1606) en verbleef tot ongeveer 1631. Toen ging Rembrandt naar Amsterdam en maakte daar zijn meest bekende werken.

De Auteur weet ondanks het gebrek aan informatie een goed beeld te schetsen van de jonge jaren van Rembrandt. Dit deed de Auteur door op zoek te gaan in Leiden, zijn werkplek, zijn woonhuis en studiehuis. Natuurlijk is er ook de nodige info via de kunsthistorici.

Het boek bevat echter ook veel verhalen over Constantijn Huygens en Jan Lievens. Ik had vaak het gevoel een boek over hun te lezen dan over Rembrandt. Dat maakte het moeilijk de aandacht bij boek te houden.

Het boek bevat veel beeld info. Dat komt het boek zeker ten goede. Kunst kijken is leuker dan er over te lezen in dit geval. Dit komt vooral omdat het boek veel bijzaken uitgebreid beschrijft en waar van geen concrete aanwijzingen zijn of ze betrekking hebben op Rembrandt. Vaak veel meer met de geschiedenis van Leiden.

Meer recensies van EMBV