levendig, boeiend, soms spannend, soms wat ingewikkeld en vooral ook leerzaam

ennie 22 augustus 2023
Een lijvig boek van 900 pagina’s. Een hele kluif. Een roman waarin de geschiedenis van Rusland beschreven wordt aan de hand van de levens en belevenissen van 4 families door veel generaties heen.

Het begint in het jaar 108 en eindigt in 1992. Soms worden periodes en generaties van de families overgeslagen. De schrijver heeft kennelijk de bedoeling gehad de grote en belangrijke lijnen van de historie te beschrijving en had daarvoor blijkbaar al heel wat pagina’s nodig.

Er staat een stamboom voor in het boek. Maar aan het eind lijkt een naam verkeerd te staan. Er staat 2 x een Boris, terwijl ik denk dat daar de naam Arina moet staan. Ik ontdekte 3 kleine foutjes in beschreven situaties, maar die waren verder niet erg belangrijk. Maar afgezien daarvan is het soms behoorlijk puzzelen. Het valt niet zomaar mee om te onderscheiden wie nou wie was en aan wie uit het verleden hij of zij nou precies verwant was. Telkens weer zocht ik terug in de stamboom en ook bladerde ik regelmatig terug, want de verwantschappen tussen de families en wat zij meemaakten zijn belangrijk. Je kunt er overheen lezen, maar dan mis je toch wat van de essentie van de geschiedenis, de posities van de personen, hun hoedanigheid en daarmee ook wat van de situatie en achtergronden waarin die personen leefden.
Ook de beschrijvingen in het boek gaven niet altijd even veel duidelijkheid. Uit het vervolg bleek dan, min of meer, de betekenis van het geschrevene.
Vooral tot tweederde van het boek werden nogal wat Russiche woorden en begrippen uitgelegd, die meestal uitgelegd werden, maar soms ook niet.
En er zijn 2 plaatsen die Russka heten, en waar veel van de inhoud van het boek zich afspeelt. Het is voor mij niet altijd duidelijk geweest welk Russka het betrof.
Kortom: puzzelen nogal eens dus. Maar onoverkomenlijk was dat ook weer niet.

Over het geheel genomen was het goed leesbaar, lezenswaardig en boeiend. De geschiedenis van Rusland is ingewikkeld, maar door de fictieve verhalen werd het levendig, boeiend, soms dus wat ingewikkeld, soms spannend en vooral ook leerzaam gebracht. Ik heb daarbij ook regelmatig meer informatie gezocht via google/wikipedia.

Wat een migraties, oorlogen, wat een verdeeldheid heeft Rusland gekend. En wat een dood en verderf en vreselijke gruwelijkheden hebben daar plaatsgevonden. En ja, soms wordt de vraag gesteld: wat is nu eigenlijk Rusland? Ook in het boek zelf.

Voor wie enig idee wil krijgen over de geschiedenis van Rusland !

Meer recensies van ennie