Het idee is leuk, maar de uitwerking kon beter.

Erikaatjuuh 05 april 2021
Dit boek gaat over de excentrieke professor Von Falkensteyn. hij is aan het genieten van een opera in het Franeker theater De Koornbeurs als zijn huishoudster Tryntsje helemaal doorweekt en uitgeput komt aangerend met zijn mobiel. Iemand probeert hem al de hele avond te bereiken. Het is de president van Haïti die de archiefexpert nodig heeft. President Bertrand wil het Caribische land moderniseren, maar heeft last van een heksenbeweging genaamd Mouvement Occultaire. Hij heeft een sleuteldocument nodig om antwoorden te vinden over deze heksenbeweging. En daar heeft hij Von Falckensteyn voor nodig. Von Falckensteyn reist samen met een Amerikaans gezelschap naar Haïti, die hem gaan helpen bij zijn zoektocht naar Het Zwarte Handboek. Tijdens hun reis ontmoeten ze een heks, Julie Antoine. Wat heeft zij hiermee te maken? Is ze wel wie ze zegt dat ze is? En weten Von Falckensteyn en zijn gezelschap het document op tijd te vinden?
Aan het begin van dit boek was het al vrij snel duidelijk dat er een hoop informatie in dit boek zou staan wat niet relevant is voor het verhaal. Het begon al met een hoop informatie over bepaalde muziek/muziekstukken. Ook was het aan het begin niet helemaal duidelijk in welke tijd het zich afspeelt. Op de cover staat een paard en wagen, maar aan het einde van het boek hebben ze het over 2020.
De meeste personages in dit boek waren goed uitgedacht en origineel, maar een band opbouwen met de personages is niet echt van toepassing. Sommige personages komen maar erg kort in beeld, andere zijn niet helemaal goed uitgewerkt, alleen Von Falckensteyn trekt echt de aandacht. Maar niet genoeg om een band te krijgen.
Het idee is leuk bedacht, maar de uitwerking had beter gekund. Soms schiet je zo door naar een ander moment of wordt het verhaal onderbroken door een uitgebreide geschiedenis les of een hele reeks uit de Bijbel. Is dit iets wat jou juist trekt, is het zeker de moeite waard om te lezen. Maar de grote stukken geschiedenis en de halve hoofdstukken met delen uit de Bijbel trokken niet zo mijn aandacht. Ook worden er een hoop woorden uit het oud Nederlands gebruikt, die voor wat jongere mensen niet te begrijpen zijn. Dus dit boek is meer voor de oudere generatie.
Uiteindelijk was het meer een soort fantasie boek en niet echt een roman. Er komt in het verhaal ongeveer 3x een stukje voor wat wel bij een roman zou kunnen passen, maar deze zijn maar van korte duur.
Eigenlijk trok dit boek pas helemaal aan het einde echt de aandacht, zo rond bladzijde 120/130 werd het verhaal een beetje interessant en kwam er echt wat actie in. Maar toen was het verhaal al weer bijna afgelopen. Tijdens het lezen was het lastig om de volledige aandacht erbij te houden, waardoor een hoop stukjes niet echt zijn opgeslagen. Echt pas die laatste paar hoofdstukken waren de moeite waard om echt gefocust te blijven.
Het was een verwarrend boek dat niet helemaal in mijn straatje paste. Mocht jij nou meer interesse hebben in geschiedenis, klassieke muziek, de Bijbel of zelfs oud Nederlands. Is het echt wel de moeite waard dit boek te lezen, maar voor mij was dit niet het geval. Ik geef het boek desondanks wel 3 sterren, puur omdat het idee mij wel erg aanstaat. Alleen de uitwerking niet.

Meer recensies van Erikaatjuuh