Geheimen moet je bewaren

Erna 29 februari 2020
Jeroen Windmeijer ( Delft, 1969) behaalde zijn propedeuse Wijsbegeerte aan de UVA. Daarna studeerde hij Cultureel Antropologie en Sociologie der Niet-Westerse Samenlevingen in Leiden. In 2001 promoveerde hij aan de Universiteit Leiden en het CEDLA met een proefschrift over de voorbeeldige Indianen uit Otavalo. In 2015 debuteerde hij met de literaire thriller De bekentenissen van Petrus.
Jacob Slavenburg ( Gorinchem,1943) ging al vroeg werken ,maar is op latere leeftijd gaan studeren en behaalde in 1986 een doctoraal in cultuurgeschiedenis en studeerde af in Gnostica. In 1989 verscheen zijn eerste boek De geheime woorden.
Samen schreven zij het Isisgeheim een boek waarin de kennis van beiden in verwerkt en samengekomen is.

In het Leidse Rijksmuseum voor Oudheden wordt een tentoonstelling over Egypte voorbereid. Een van de objecten die tentoongesteld zal worden is meer dan 2000 jaar oud gouden beeldje van de Godin Isis, de moedergodin. Conservator Arianne ,die de expositie moet leiden, is erg trots dat dit beeldje tentoongesteld kan worden en laat het zien aan haar collega Thijs. Terloops merkt hij op dat het beeldje wel erg licht is voor massief goud. Deze opmerking blijft in haar hoofd hangen en Arianne gaat op onderzoek uit, wat is het geheim dat het beeldje met zich meedraagt? Samen met Thijs wil ze het mysterie ontrafelen. Terwijl ze op onderzoek gaan, gaan internationale machten werken, waarom zijn een genootschap uit Oxford en het Leidse Pharma Foods geïnteresseerd? Ze ontdekken dat het geheim bewaard moet blijven. Maar als het dan toch in vreemde handen komt gaan ze naar Oxford om een en ander te onderzoeken, want wat is het geheim precies en wat kunnen ze ermee en waarom bemoeien grote spelers zich ermee.
Op de cover is een beeldje van de Godin Isis te zien met wat Griekse letters op de achtergrond. Het is een mooie rustige cover goed passend bij de inhoud van het boek. De titel geeft exact weer waar het boek over gaat en staat dan ook centraal op de cover.
De karakters blijven wat oppervlakkig. De relatie tussen Arianne en Thijs wordt wel genoemd, maar verder niet uitgewerkt. En dat hoeft in dit boek ook niet. De karakters zijn eigenlijk niet echt van belang voor de ontwikkeling van het verhaal.
Het verhaal is gedetailleerd en bevat veel historische, filosofische, mythologische en religieuze fragmenten. Hierin herken je de expertises van beide auteurs. De daarbij horende termen worden al verhalend uitgelegd waardoor het ook voor de lezer met minder kennis van zaken goed te volgen is. Een thriller waar je ook nog iets van opsteekt.
De spanning in het boek is heel subtiel. Je voelt constant de dreiging en de drang om het geheim geheim te houden. En af en toe word je verrast door een onverwachte ontwikkeling. Het is geen thriller voor de liefhebbers van moord en doodslag, maar zeker voor de lezer die van wat meer diepgang houdt.
Ik heb enorm genoten van dit boek. Ik waardeer het met 4 ½ ster.

Meer recensies van Erna