historische avonturen

Erna 03 maart 2024
Venus achterna

Op de cover zien we een afbeelding die perfect past bij de periode waarin het verhaal speelt en direct de sfeer laat proeven. Terug in de tijd en een beetje mysterieus en duister. We zien een wetenschapper met een afbeelding van het heelal als achtergrond.
In de achttiende eeuw was wel bekend hoe het zonnestelsel er ongeveer uit zag, maar over de afmetingen had men geen idee. Wetenschappers uit verschillende landen werkten samen om dat wel te kunnen bepalen. Ze kregen daarvoor slechts twee kansen, de Venusovergang in 1761 en in 1769. Venus zou dan tussen de zon en aarde passeren ne dan was een meting mogelijk. Een team van astronomen kreeg die taak op hun schouders. Daarbij gesteund door grote namen zoals Captain Cook en Catharina de Grote van Rusland, een echt internationaal team. Toch was er ook veel rivaliteit tussen de samenwerkende landen waardoor je overal een soort wantrouwen en alertheid voelt. Het internationale samenwerken was ook nodig omdat er op zoveel mogelijk punten op de aarde een meting gedaan moest worden. Eén van de belangrijkste astronomen was Guillaume Le Gentil die vanuit Frankrijk naar India moest varen. Onderweg gebeurden vreselijke dingen zoals een aanval door zeerover, Engelsen die hem probeerden tegen te werken en schipbreuk tgv een orkaan. Maar hij gaf niet op, de eerste Venusovergang mist hij, maar de tweede niet. Bij de tweede zijn de weersomstandigheden verre van ideaal maar hij maakt er het beste van.
Het boek is geschreven als een avonturenroman, maar zeker wetenschappelijk verantwoord. Andrea Wulf schetst een mooi tijdbeeld door de personages, hun leefomgeving alsmede de maatschappelijke context tot in de details weer te geven. Alles wordt heel beeldend neergezet. De personages komen tot leven met hun al eigenschappen, de wanhoop, de passie, hun nieuwsgierigheid, hun dwaasheid en emoties worden voelbaar. Hiermee wordt deze historische astronomische materie ook voor de niet deskundigen zeer toegankelijk. Tijdens het lezen waan je je in de achttiende eeuw en gaat mee op ontdekkingstocht. De kennis van nu maakt het net iets specialer omdat je weet wat er ontdekt gaat worden.

Een boek voor geïnteresseerden in wetenschappelijke werken en astronomie, maar ook voor de liefhebbers van historische (avonturen)romans.

Meer recensies van Erna