een klein boekje met een grote inhoud

Erna 08 april 2021
Emma en Margareta leven in een klein Vlaams dorpje, hun moeder runt een café en hun vader is een arbeider en een dronkenlap. Alle kinderen moeten helpen waar ze kunnen. Om aan de kleinbolligheid te ontsnappen gaat Margareta in de zomer werken in een chic hotel in Blankenberge.
Daar ontmoet ze de rijke Duitser Eberhard Förster. Ze krijgen een liefdesrelatie die enkel zomers duurt. Maar dan breekt de Eerste Wereldoorlog uit. De Duitsers veranderen van vrienden in vijanden. De relatie tussen Eberhard en Margareta duurt voort.
Tegelijkertijd blijft Emma thuis, haar geliefde Edgar vertrekt naar Amerika, op zoek naar een betere toekomst. Hij belooft Emma dat hij haar over laat komen, die belofte wil hij nakomen, maar Emma’s moeder saboteert dat. Als Emma na lange tijd denkt dat Edgar haar heeft laten zitten, ontmoet ze de Duitse soldaat Erich met wie ze een relatie krijgt.
Beide meisjes krijgen een kind van hun Duitse geliefden. Hoe moet dat verder na de oorlog? Een moeilijke situatie. Uiteindelijk kiezen de meisjes voor zichzelf en bouwen een toekomst op.

Op de cover staat een oude foto en een medaillon met twee foto’s erin. Wie het zijn en wat de foto’s betekenen ontdek je al lezend. Dan blijkt ook dat de cover perfect past bij het boek.
Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit Emma en Margareta en heel af en toe vanuit hun moeder. De verhaallijn loopt chronologisch en is zo makkelijk te volgen. Het taalgebruik is mooi, bloemrijk en met een prachtig Vlaams tintje. Echt passend bij de sfeer van het boek.
De karakters worden gedurende de loop van het verhaal steeds duidelijker. Waarbij vooral de verschillen tussen de twee zussen opvallen, maar ook hun sterkte band steeds weer naar voren komt. Margareta is een voor die tijd toch wel geëmancipeerde dame, terwijl ze soms toch ook heel naïef is. Emma is meer een vrouw van haar tijd. Het contrast maakt de karakters zo interessant.
Daarbij de relatie tussen de Belgen en de Duitsers, voor de oorlog waren ze van harte welkom, ze spendeerden veel geld in hun land dus waren ze goede vrienden. Dezelfde mensen stonden na het begin van de oorlog recht tegenover elkaar als vijanden. En na de oorlog veranderde dat niet veel en dames zoals Emma en Margareta werden eigenlijk verdoemd. In de levens van Emma en Margareta worden deze emoties heel erg duidelijk. Door het handelen van Eberhard blijkt ook wel dat een beeld van alle Duitsers zijn slecht niet een eerlijk beeld is.
In het boek wordt een mooi tijdsbeeld geschetst aan de hand van de levens van Emma en Margareta. Ook wordt er nog een stukje meegenomen van de levens van hun twee kinderen. Daarbij wordt de ene verhaallijn iets meer uitgewerkt dan de andere. Voor mij was dit het minste gedeelte uit het boekje, er worden te grote stappen in verhouding tot de rest van het boek.
Ik vond het een heerlijk boek om lezen. Een klein boekje met een best grote inhoud. Zeker aan te bevelen voor mensen die van een historische roman met diepgang houden.
Ik waardeer het dan ook met 4 ½ ster.

Meer recensies van Erna