een liefdesverhaal met een komische touch

Erna 24 mei 2023
Falling Hard fort he Royal Guard van Megan Clauson

De cover is vrolijk en doet wat komisch aan. We zien de Royal Guard met een Gorki, bekend als hondje van Queen Elisabeth. De setting van het verhaal is direct duidelijk. Daarnaast zien we Maggie een gewoon meisje, in een ietwat verlegen pose. Veel hartjes maken de cover compleet waardoor je direct weet dat het een feelgood boek is.
Het waarom van een Engels titel voor een Nederlandstalig boek is me niet duidelijk, al zie je dat de laatste tijd wel vaker.
Maggie Moore, zesentwintig jaar oud, woont met haar vader, die Beefeater is, in de Tower of London. Een romantisch plekje zou je zeggen, maar met de liefde wil het voor Maggie niet zo lukken. Maggie is dan ook geen doorsnee meisje, ze is wat onhandig, klungelig zelfs waardoor ze nogal eens in lastige situaties terecht komt. Bovendien is ze een geschiedenis freak. Ze weet dan ook alles over de geschiedenis van de Tower of London en zou dolgraag gids worden, maar ook dat lukt niet en verder dan kassajuffrouw komt ze niet. Haar collega’s pesten haar en haar baas is ronduit vervelend te noemen. Op zoek naar de liefde heeft ze Tinder geprobeerd maar ook dat leverde niets op. Maar dan ziet ze Royal Guard Eddie, zou dat dan haar prins op het witte paard zijn? Kan ze hem verleiden ondanks zijn regime waarbij hij stoïcijns moet blijven kijken?

Megan Clauson schrijft op een vlotte speelse manier met veel komische noten. Dit gecombineerd met romantiek maakt Falling Hard fort he Royal Gard een perfecte feelgood. Als lezer lijkt het alsof je een muisje in de jaszak van Maggie bent en alles vanaf de eerste rang meebeleefd.
Het karakter van Maggie ontwikkelt zich in de loop van het verhaal. Ze lijkt volwassen te worden, wat minder onhandig en doortastender. Ze laat zich niet meer op de kop zitten door anderen maar trekt haar eigen plan. Ook ontdekt ze wat vrienden zijn door de steun van de collega guards van Eddie, ze steunen hem en haar.
Eddie blijft lang in zijn rol als Royal Guard maar valt uiteindelijk toch voor de charmes van Maggie. Zijn karakter blijft wat vlak. De dynamiek tussen die twee is liefdevol en grappig. Iets meer interactie tussen Maggie en Eddie had het verhaal nog completer gemaakt, maar het is wel leuk om te lezen hoe ze uiteindelijk een leuk stel worden.
Het verhaal krijgt nog een extra dimensie door de gedetailleerde omschrijvingen van de Tower of London en Londen zelf. Niet gek als je weet dat de auteur er jaren heeft gewoond.
Een leuke feelgood die eigenlijk wel een vervolg verdient. Aan te raden voor liefhebbers van dit genre en zeker voor de fans van de Shopaholic reeks, waar ik toch vaak aan moest denken.

Meer recensies van Erna