Voor ieder wat wils

Erna 18 november 2022
Marceline vroeg mij het boekje te lezen en te recenseren voor de presentatie. Een hele eer en voor een niet echte liefhebber van korte verhalen ook een hele uitdaging dacht ik.
Maar niets bleek minder waard. Ik vloog er doorheen. Ieder verhaaltje boeide me op een andere manier.

Het boekje is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel staan veertien korte verhalen. Wat extra leuk is dat er ook een stukje over de auteur geschreven is, zodat je echt weet wir het geschreven heeft.
De verhalen spelen allemaal af op een ander eiland. De sfeer van die eilanden proef je tijdens het lezen wat de setting van het verhaaltje steeds speciaal maakt. En ieder verhaal heeft ook een andere lading, van sprookjesachtig tot mysterieus, liefdevol tot best een beetje wreed, iets wat begint als een soort streekroman maar eindigt als een thriller.
En wat opvallen is als je even nadenkt merk je dat alle verhalen een boodschap en diepere lading hebben.

Het twee deel is de mini novelle van Marceline, De nieuwe huishoudster. Een verhaal dat maar zo echt gebeurd zou kunnen zijn ( met een beetje fantasie). Goed en slecht staan tegen over elkaar, iemand die als minder slim bestempeld wordt is misschien wel de slimste van allemaal. De karakters zijn goed neergezet en het verhaal is erg mooi uitgewerkt. Je leest het in één adem uit.

Al met al een fijn boekje om te lezen. Complimenten voor alle auteurs die in een paar pagina’s zo scherp en doeltreffend iets neer kunnen zetten wat zo compleet is en zo kloppend dat je bijna het gevoel hebt een heel boek gelezen te hebben.

Meer recensies van Erna