schone schijn bedriegt

Erna 08 december 2019
Joyce Spijker (1984) studeerde Nederlandse taal en letterkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze werkte onder meer als communicatieadviseur voor de overheid en is ook schrijfcoach.
In 2013 debuteerde ze met de roman Spotlight. Daarna verscheen in 2016 de thriller In de familie en nu is daar Volg me.

Thomas de Bruijne is manager bij het bekende influencers-bureau talent agency EPIC, dat hij is opgestart met dubieuze financiële hulp van zijn zakenpartner Reinier.. Hij heeft onder andere de succesvolle Claire Kant in zijn portefeuille. Ze is zijn paradepaardje.
Het leven dat Claire leeft lijkt fantastisch, veel geld, mooie reizen enz, maar dat is een façade. Het vergt erg veel van haar zowel fysiek en psychische. Ze wil dan ook stoppen.
Als Reinier dan ook nog zijn geld terug eist, raakt Thomas in paniek. Hij moet EPIC meer in de schijnwerpers zetten en gaat op zoek naar nieuwe talenten. Joëlle Lammerstee gaat op zijn verzoek een documentaire maken over de door haar zo afgekeurde wereld van influencers. Dat ze daarbij een dubbele agenda heeft weet Thomas niet. Ze doet alles voor de waarheid en daarmee brengt ze ook zichzelf in gevaar.
De cover is statisch, een mooie jonge vrouw vol in de make-up. Ze heeft echter een klassieke en chique uitstraling die ik niet zo vind passen bij de moderne wereld waarin het boek speelt.
Het verhaal begint met een spannende proloog die hoge verwachtingen wekt. Het verdere verhaal ontwikkelt zich echter meer als een roman met een spannend tintje. Het wordt nergens echt heel spannend zoals je bij een thriller verwacht. Het label thriller vind ik dan ook niet goed gekozen, spannende roman was beter geweest.
Het boek leest prettig. Het is opgebouwd uit een proloog, 95 korte hoofdstukken en een epiloog en het taalgebruik is makkelijk en soepel. Het verhaal volgt afwisselend de verhaallijnen van Thomas, Claire en Joëlle en laat je kennis maken met de wereld van de influencers, een wereld die zo prachtig lijkt maar hard en schijnheilig is. Tussendoor staan nog DM’s ( direct messages) op het Instagram-account van Claire, maar het is aanvankelijk onduidelijk wie deze post.
De karakters zijn goed uitgewerkt en krijgen voldoende diepgang om je in hen in te kunnen leven. Dat maakt het verhaal heel geloofwaardig.

Quote: Schone schijn bedriegt.

Ik heb het boek met plezier en aandacht gelezen en waardeer het ( als roman) met 4 sterren.

Meer recensies van Erna