Vaste voet voor de horror thriller?

Evelien Walravens 02 augustus 2019 Hebban Recensent
De horror thriller is nog niet zo gesetteld in Nederland. Thomas Olde Heuvelt zette met zijn Hex de trend in, maar dit moest wel via een behoorlijke omweg door het boek in Amerika, Engeland en vele andere landen uit te geven, waar het wel een dikke hit werd. Daarna volgde Nederland pas nadat het boek opnieuw uitgegeven werd. Het is daarom best dapper van Erik Betten om in zijn debuut thriller het Noorden van Nederland te laten overspoelen door zombies.

Betten (1976) timmert al een tijdje aan de weg; in 2010 won zijn korte verhaal “Echte Liefde” de Paul Harland Award en ik 2015 kreeg hij de NCSF – premie voor het beste korte SF verhaal. In 2018 komt hij met zijn eerste boek, Quarantaine en dat bleef niet onopgemerkt. Het wint de BookSpot Schaduwprijs en wordt genomineerd voor de Hebban Debuutprijs, de Thrillzone Award en het Beste Groninger Boek. Inmiddels is zijn tweede boek “De Prijs” ook uitgekomen.

In Quarantaine krijgen de drie Noordelijke provincies van ons land, Friesland, Groningen en Drenthe, het zwaar te verduren. Er breekt een onbekend virus uit dat zich in rap tempo verspreidt. Oorsprong van het virus ligt in het Groningse gaswinningsgebied. Mensen krijgen griepachtige verschijnselen, koorts en worden aangevallen door een vleesetende bacterie. Van de besmette mensen blijft niet veel anders over dan hun omhulsel dat nog tijden lang rond blijft strompelen op zoek naar nieuwe lichamen waarin het dit virus kan overdragen.
Het verhaal wordt verteld in drie verhaallijnen. In Den Haag wordt Tweede Kamerlid Homme Olivier naar voren geschoven om een Kamercommissie te leiden en woordvoerder te zijn rondom deze crisis. Als geboren Noorderling lijkt hij hiervoor de aangewezen persoon. Door de razendsnelle ontwikkelingen in het besmette gebied wordt de regering gedwongen zeer ongebruikelijke maatregelen te treffen en daarmee maakt Den Haag zich niet populair in het land en al helemaal niet in het Noorden dat compleet afgesneden wordt van de rest van Nederland. Iedere ontsnappingspoging wordt met grof militair geweld in de kiem gesmoord. Homme kan dit niet verkroppen, zeker niet omdat zijn vrouw Richt nog aanwezig is in het quarantaine gebied. Als hij door smerige politieke machtsspelletjes aan de kant geschoven wordt, besluit hij alles op alles te zetten om zijn vrouw te vinden.
Ondertussen werkt laborante Charlie in een Gronings ziekenhuis verbeten aan een vaccin tegen deze uitbraak. Ze is als enige overgebleven in haar lab en op pure wilskracht slaagt ze er in haar onderzoek voort te zetten terwijl ze van alle kanten belaagd wordt door de dodelingen, zoals de getroffen mensen genoemd worden. Zal zij erin slagen een medicijn te vinden?
Vanuit Hilversum volgt journaliste Karin Werkman de gebeurtenissen op de voet. Als de Q-zone in het Noorden verboden gebied wordt voor alle pers, behalve de publieke omroep, besluit ze tegen de regels in de commerciële zender waar ze voor werkt van nieuws te blijven voorzien. Ze schuwt hierin de confrontatie met haar hoofdredacteur én politiek Den Haag niet en blijft stug het nieuws brengen waarvan zij vindt dat het land daar recht op heeft.

Erik Betten nam wel een gok om zombies los te laten in mijn geliefde Friesland. Het is even slikken als er plaatsjes als Woudsend en Heeg overspoeld worden door dodelingen. Daar waar velen fijne vaarvakanties hebben mogen beleven is de Apocalyps uitgebroken! Het doet onwerkelijk aan…De dodelingen vertonen veel gelijkenissen met de walkers of zombies uit de hit serie The Walking Dead en even dacht ik dat dit niet bijster origineel te noemen is. Maar Betten weet zijn drie verhaallijnen goed bij elkaar te brengen zonder te verzanden in sentimenteel gedoe. Het boek is een pageturner van jewelste en dat maakt het wel weer goed. Klein minpuntje vond ik het gebruik van de Friese taal in sommige gedeeltes, of eigenlijk moet ik zeggen, het ontbreken van een vertaling daarvan. Het Fries geeft er een mooi authentieke tint aan maar ik moest sommige zaken toch wel even opzoeken. Verder weet Betten al dan niet zo bedoelde actuele thema’s rondom persvrijheid, politieke macht en het verdienen van het grote geld goede plaatsen in te laten nemen in dit boek.
Quarantaine is een goed debuut dat hopelijk het sub genre van de horror thriller wat meer vaste voet gaat geven in de Lage Landen.

Meer recensies van Evelien Walravens